Standardní verze

Ekzém a vliv rostlinné stravy

 

 

 

 

 

 

 

-Pixabay

Barbora Malá

I když se u některých jedinců po přechodu na rostlinnou stravu ekzém zmírnil, neexistují přesvědčivé důkazy, že to funguje u všech. Odborníci doporučují, aby lidé s ekzémem jedli stravu bohatou na živiny, které podporují zdraví střev a imunitního systému. 

Ekzém je chronické zánětlivé onemocnění kůže, které postihuje až 1 z 5 dětí a asi 3% dospělých.

Na ekzém neexistuje žádný lék a mnoho lidí s ekzémem se obrací k zásahům do životního stylu, jako je změna stravy, aby zvládli své příznaky. Někteří lidé dokonce tvrdí, že přechod na rostlinnou stravu jim pomohl ekzém zmírnit.

Může však vyhýbání se masu a mléčným výrobkům pomoci každému, kdo trpí ekzémem? Podívejme se blíže na roli stravy u ekzému a na to, zda rostlinná strava může pomoci zmírnit příznaky.

Jak může strava souviset s ekzémem?

Myšlenka, že strava může ovlivňovat příznaky ekzému, není nová. Ekzém se často vyskytuje vedle jiných alergických onemocnění, která mohou být někdy vyvolána potravinami.

Odhaduje se, že 20 až 80 procent lidí s ekzémem má nějakou formu potravinové alergie (1).

Mezi nejčastější potravinové spouštěče ekzému patří především:

  • mléko a mléčné výrobky
  • arašídy
  • vejce
  • sója
  • pšenice
  • mořské plody a korýši

Potravinové alergie mohou u některých lidí příznaky ekzému zhoršit, ale ne u všech. Předpokládá se, že potravinové alergie hrají větší roli v příznacích ekzému u kojenců a malých dětí, zejména u těch s těžšími případy, než u starších dětí nebo dospělých.

Ale i když se domníváte, že potravina vyvolává ve vašem těle alergickou reakci, není vždy snadné zjistit, která složka ji způsobuje. Eliminační dieta vám může pomoci identifikovat potravinové intolerance a alergie tím, že z jídelníčku odstraníte mnoho možných potravin a pomalu je do něj opět přidáte, abyste zjistili, jak ovlivňují příznaky.

Odborníci však obecně nedoporučují držet eliminační diety, které zakazují konzumaci konkrétních potravin za účelem zmírnění ekzému. Tyto druhy diet jsou často velmi omezující a obvykle nezlepšují příznaky ekzému. Pokud nejsou správně vedeny, mohou také způsobit nedostatek živin.

Teorie "syndromu propustného střeva" u ekzému může také pomoci objasnit, jak strava ovlivňuje příznaky ekzému. Tento model předpokládá, že vady ve spojeních mezi buňkami ve střevech umožňují potravinovým alergenům a dalším dráždivým látkám pronikat do krevního oběhu a způsobovat rozsáhlé záněty.

Vzhledem k tomu, že zánět je charakteristickým rysem ekzému, je možné, že strava nebo doplňky stravy, které podporují zdraví střev, by mohly pomoci zmírnit příznaky ekzému, ale je třeba provést další výzkum.

Nicméně i když rostoucí počet výzkumů podporuje teorii o spojení střev a kůže u ekzému, stále není jasné, zda protizánětlivé diety nebo probiotické doplňky stravy pomáhají zlepšit příznaky ekzému (2).

Zmírnění ekzému při vegetariánské nebo rostlinné stravě

Rostlinná strava, jako je veganská, vegetariánská nebo modifikovaná vegetariánská strava, se stává stále populárnějším nástrojem podpory zdraví a pohody. Někteří jedinci také uvádějí, že po přechodu na rostlinnou stravu zaznamenali zlepšení příznaků ekzému.

Navzdory jejich úspěchu na individuální úrovni však nepanuje shoda v tom, že rostlinná strava je zázračným lékem na každý případ ekzému.

Jedna starší studie z roku 2001 zjistila, že vegetariánská strava může pomoci snížit zánět a zlepšit příznaky u lidí s ekzémem. Jednalo se však o malou studii s pouhými 20 účastníky. Strava použitá v této studii byla také omezena na nízký počet kalorií. (3).

V jiné malé studii bylo zjištěno, že snížení hmotnosti zlepšuje příznaky ekzému u některých lidí s obezitou, takže není jasné, zda to byla vegetariánská strava nebo omezení kalorií, co pomohlo zlepšit příznaky účastníků studie z roku 2001 (4).

Novější studie z roku 2018 zahrnující lidi s ischemickou chorobou srdeční zjistila, že ti, kteří se po dobu 8 týdnů stravovali vegansky, měli nižší hladinu zánětu a lepší zdravotní účinky ve srovnání s těmi, kteří se stravovali běžně a zdravě pro srdce, a to i bez úbytku hmotnosti (5).

Bylo zjištěno, že i jiné stravovací vzorce, které zahrnují hojnost rostlinných potravin, jako je středomořská dieta, poskytují řadu zdravotních výhod, včetně snížení zánětů.

Výzkum zaměřený konkrétně na přínosy středomořské stravy u ekzémů je omezený a přehled studií které se týkaly dětí, většinou nezaznamenal žádný účinek (6).

Odborníci doporučují, aby se lidé s ekzémem místo úplné změny stravy zaměřili na stravu bohatou na živiny, které podporují zdraví střev a imunitního systému, včetně:

  • vlákniny
  • vitamínů A, C a D
  • zinku

Vláknina a vitamin C se nacházejí především v potravinách rostlinného původu. Vitamíny A a D spolu se zinkem se nacházejí ve směsi potravin rostlinného i živočišného původu.

Pokud si všimnete, že některé potraviny zřejmě zhoršují příznaky ekzému, nebo se domníváte, že byste mohli mít potravinovou alergii, obraťte se na zdravotníka dříve, než provedete drastické změny ve svém jídelníčku. Zatímco některým lidem může snížení nebo vyřazení určitých potravin z jídelníčku prospět, neplatí to pro každého.

Například navzdory tomu, že mléčné výrobky jsou běžnou potravinovou alergií u lidí s ekzémem, jedna studie zjistila, že děti s ekzémem, které pily více čerstvého mléka, měly tendenci mít méně závažné příznaky (7).

Možné vedlejší účinky nebo nevýhody

Jednou z hlavních obav při přechodu na rostlinnou stravu je možnost vzniku výživových nedostatků. Zejména veganská strava může mít někdy nízký obsah mikroživin živočišného původu, včetně (8):

  • jódu
  • železa
  • zinku
  • vápníku
  • vitamínů A, B2, B12 a D
  • omegy-3 mastné kyseliny

Nedostatky ve výživě mohou vést k dalším zdravotním problémům, například k vyššímu riziku krvácení. Studie z roku 2019 na více než 48 000 lidech zjistila, že vegetariáni a vegani mají vyšší pravděpodobnost výskytu některých typů mrtvice spojených s krvácením než lidé, kteří jedí maso (9).

Tato studie však také zjistila souvislost mezi vegetariánskou, veganskou a pescatariánskou stravou a nižším rizikem ischemické choroby srdeční než u stravovacích návyků s masem. Je to jeden z mnoha potenciálních výzkumem podložených přínosů rostlinné stravy na další aspekty zdraví (10).

Klíčem k minimalizaci rizika nežádoucích účinků rostlinné stravy je zajistit, abyste jedli dostatek kalorií a správné množství vitaminů a živin, které podpoří vaše tělo. To může vyžadovat pečlivé nakupování potravin, plánování jídel dopředu a případně konzultaci s dietologem.

Dalším důležitým bodem, který je třeba vzít v úvahu při přechodu na rostlinnou stravu speciálně kvůli ekzému, je skutečnost, že mnoho nejběžnějších zdrojů mikro a makroživin v této stravě je také častými spouštěči potravinových alergií.

Základem rostlinné stravy je často sója, což může být pro lidi s alergií na sóju problematické. Podobně jsou u lidí s ekzémem časté alergie na ořechy, které jsou ve veganské stravě často používány jako hlavní zdroj bílkovin a tuků.

Může vegetariánství způsobit kožní problémy?

Zajímavé výsledky celostátní studie provedené v USA, které se zúčastnilo více než 9 000 dětí, ukázaly, že u těch, které se stravovaly vegansky, byla více než 2,5krát větší pravděpodobnost výskytu ekzému než u těch, které se vegansky nestravovaly (11).

Není však jasné, zda to znamená, že rostlinná strava způsobuje ekzém, nebo zda rodiče dětí s ekzémem častěji zkoušejí rostlinnou stravu, aby zmírnili jeho příznaky.

Je však známo, že nedostatky ve výživě mohou způsobovat kožní problémy. K tomu může dojít, když někdo přejde na stravu, která vylučuje nebo výrazně snižuje konzumaci hlavních skupin potravin. Například ketogenní (neboli "keto") dieta, která výrazně omezuje sacharidy, může způsobit kožní potíže podobné ekzému.

Pokud uvažujete o přechodu na vegetariánskou, veganskou nebo rostlinnou stravu, zvažte kontakt s dietologem, který vám pomůže zajistit, abyste splnili výživové potřeby svého těla.

Závěr

I když někteří jedinci po přechodu na rostlinnou stravu zaznamenali zlepšení příznaků ekzému, existuje jen málo důkazů, že to bude fungovat u všech.

Místo drastických změn ve stravování (které mohou mít nezamýšlené zdravotní účinky) odborníci doporučují zaměřit se na konzumaci klíčových živin, které podporují zdraví střev a imunitního systému. Ty mohou pocházet výhradně z rostlin nebo ze směsi rostlinných a živočišných potravin, v závislosti na vašich preferencích a na tom, které potraviny máte k dispozici.

Pokud se domníváte, že vaše strava může přispívat k příznakům ekzému, poraďte se s odborníkem, abyste se ujistili, že udržujete dostatečné množství všech klíčových živin potřebných pro vaše celkové zdraví.

Syndrom propustného střeva

Syndrom propustného střeva představuje zdravotní problém, při němž dochází k poškození střevní výstelky, způsobené například užíváním antibiotik, špatnou stravou, parazity nebo infekcí, což má za důsledek zvýšenou prostupnost střevní stěny, takže se toxické látky, mikroby, nestrávená potrava, odpad ... dostává ze střeva do krevního oběhu.

Alternativní medicína uvádí, že syndrom propustného střeva je pravděpodobně startovním bodem a je spojován s mnoha chorobami jako je astma, diabetes, autoimunitní onemocnění jako je lupus, sklerodermie, interní kolitida, s dlouhodobými nemocemi jako je revmatická artritida, roztroušená skleróza, chronický únavový syndrom a Crohonova choroba.

Lékaři, kteří diagnostikují syndrom propustného střeva vysvětlují, že střevní záněty, které mohou mít svůj původ ve střevní nerovnováze mezi zdraví prospěšnými a škodlivými bakteriemi nebo i v jiné příčině podráždění, zvětšují prostor mezi buňkami střevní výstelky a tím umožňují, aby byly endotoxiny a nedostatečně strávené části potravy částečně vstřebávány. Tyto škodliviny jsou potom cílem protilátek vyvolávajících imunitní reakci a vznikne stav částečné infekce, která může být krevním oběhem dopravena na různá místa našeho těla, kde stimuluje uvolňování cytokinů. U některých pacientů se proto následně vyskytují jinak těžce vysvětlitelné příznaky jako je mírně zvýšená tělesná teplota, přechodné bolesti břicha a pocit neschopnosti strávit některé živiny.

Kyselina listová (jiné názvy - folacin, folát, vitamín B9, acidum folicum)

Kyselina listová je ve vodě rozpustný vitamín a je nezbytná pro syntézu nukleových kyselin, při krvetvorbě a zvláštní význam má pro normální růst a vývoj plodu.

Buňky trávicího sytému potřebují k hojení a ke své obnově bezpodmínečně tuto kyselinu. Dlouhodobá studie prováděna na Harvard Medical School prokázala ochranný účinek kyseliny listové proti střevním chorobám.

Kyselina listová je obzvláště důležitá při léčbě střevních zánětů. Doporučená denní dávka je u mužů 200 ug, u žen 180 ug (folát).

Kyselina listová je důležitá právě proto, že mnoho lidí trpí jejím deficitem, přičemž teprve nedávno přišlo na svět i doporučení, aby těhotné ženy užívaly doplňky stravy s kyselinou listovou, 400 - 600 ug denně (folát).

Různé střevní choroby velmi často komplikují vstřebávání kyseliny listové, takže doplnění jejího příjmu potravinovými doplňky je důležité.

Významné zdroje kyseliny listové:

  • Listová zelenina: čínské zelí, hlávkový salát, ledový salát
  • Zelenina: brokolice, červená řepa, dýně, fazolové lusky, kapusta, květák, okurky, rajčata, růžičková kapusta, špenát, zelený hrášek, zelí
  • Obilniny: celá obilná zrna (zejména klíčky), celozrnné výrobky – celozrnný chléb, müsli
  • Ovoce: angrešt, avokádo, banány, jahody, maliny, mango, pomeranče, třešně, višně
  • Ořechy: vlašské, pistáciové
  • Maso: játra, ledviny, hovězí
  • Mléčné výrobky: plísňové sýry, měkké sýry

Dobrým zdrojem jsou i kvasnice. Nevýhodou je, že vařením se jí zničí až 95 %. Odborníci doporučují doplňovat kyselinu listovou doplňky stravy, kdy je vstřebatelnost do organizmu až 100%, přičemž vstřebatelnost kyseliny listové přijímané v potravinách je zhruba 50%.

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín.

 

Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně prevence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

Zblblo již lidstvo natolik, že se nechá obelhat pohádkami o vražedném oxidu uhličitém?

 

  Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

DOPORUČENÉ PŘÍRODNÍ PŘÍPRAVKY

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

 

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

TEČKOVANÝ PŘÍBĚH

"NEVĚŘÍM UŽ BÍLÝM PLÁŠŤŮM, ALE LIDEM"

medicinský inženýr

JURAJ Orság


 

TEČKOVANÉ PŘÍBĚHY

dokument z 31. srpna 2022

Nadační fond Svědomí Národa

anglické titulky

 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

KNIHA

NACISTICKÉ KOŘENY "BRUSELSKÉ EU"

 MUDr. Matthias Rath, Paul Anthony Taylor, Aleksandra Niedzwiecki a August Kowalczyk

v češtině je možno knihu přečíst online zde

Co jste už vždycky chtěli vědět o ‘bruselské EU’ - Ale nikdo se neodvážil vám o tom říci!

 

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam sportovců zemřelých od 1.1.2021 do 18.9.2022 v souvislosti s "vakcinací"

Ú MRTÍ - 922

SRDEČNÍ ZÁSTAVY - 1354

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

 

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

Standardní verze