Dýňová semínka a jejich 10 nejlepších zdravotních přínosů

- Pixabay

Barbora Nová

Dýňová semínka jsou sice malá, ale plná cenných živin.

Jejich konzumace jen v malém množství vám může poskytnout značné množství zdravých tuků, hořčíku a zinku.

Díky tomu jsou dýňová semínka spojována s několika zdravotními přínosy, včetně zlepšení zdraví srdce, prostaty a ochrany před některými druhy rakoviny.

Navíc lze tato semínka snadno zařadit do svého jídelníčku.

Náásleduje 10 hlavních zdravotních přínosů dýňových semínek, které jsou podloženy vědeckými poznatky.

1. Dýňová semínka jsou plná cenných živin

Dýňová semínka jsou známá také jako "pepitas", což je mexický španělský termín.

Na rozdíl od tvrdých bílých semínek z vydlabané dýně nemá většina dýňových semínek zakoupených v supermarketu slupku.

Tato semínka bez slupky jsou zelená, plochá a oválná.

28 gramů dýňových semínek bez slupky má zhruba 160 kalorií, které pocházejí především z tuků a bílkovin (1).

Kromě toho 28 g obsahuje následující živiny (1):

  • Sacharidy: 3 g
  • Bílkoviny: 8,6 g
  • Tuk: 14 g
  • Vláknina: 1,7 g
  • Mangan: 56 % referenční hodnoty příjmu (RHP)
  • Měď: 42 % RHP
  • Hořčík: 40 % RHP
  • Fosfor: 28 % RHP
  • Zinek: 20 % RHP
  • Železo: 14 % RHP

Kromě výše uvedených živin obsahují dýňová semínka také některé antioxidanty a malé množství draslíku, riboflavinu a kyseliny listové (1).

Shrnutí:

  • Dýňová semínka jsou bohatá na antioxidanty, železo, zinek, hořčík a mnoho dalších živin, přičemž 28 g obsahuje asi 160 kalorií.

2. Dýňová semínka mají vysoký obsah antioxidantů

Dýňová semínka jsou bohatá na antioxidanty, jako jsou flavonoidy a fenolové kyseliny. Obsahují také malé množství vitaminu E a karotenoidů (2).

Antioxidanty mohou snižovat záněty a chránit buňky před škodlivými volnými radikály. Z tohoto důvodu může konzumace potravin bohatých na antioxidanty pomoci chránit před mnoha nemocemi (3).

Předpokládá se, že vysoké množství antioxidantů v dýňových semínkách je částečně zodpovědné za jejich pozitivní účinky na zdraví.

V jedné studii dýňový olej snížil zánět u potkanů s artritidou bez vedlejších účinků, zatímco u zvířat, kterým byl podáván protizánětlivý lék, se projevily nežádoucí účinky (4).

Shrnutí:

  • Dýňová semínka jsou plná antioxidantů, které mohou pomáhat chránit před nemocemi a snižovat zánět.

3. Dýňová semínka souvisí se sníženým rizikem vzniku některých druhů rakoviny

Některé výzkumy naznačují, že dýňová semínka mohou obsahovat rostlinné sloučeniny, které by mohly pomáhat chránit před růstem rakoviny (5).

Pozorovací studie z roku 2012 totiž zjistila, že konzumace dýňových semínek je spojena se sníženým rizikem rakoviny prsu u žen po menopauze (6).

Jiné starší studie naznačují, že lignany obsažené v dýňových semínkách mohou hrát klíčovou roli v prevenci a léčbě rakoviny prsu (7).

Jedna studie navíc zjistila, že extrakt z dýňových semen má potenciál zpomalovat růst a šíření buněk rakoviny prostaty (8).

Shrnutí:

  • Některé důkazy ukazují, že dýňová semínka mohou pomáhat předcházet některým typům rakoviny.

4. Dýňová semínka zlepšují zdraví prostaty a močového měchýře

Dýňová semínka mohou pomoci zmírnit příznaky benigní hyperplazie prostaty (BPH), což je stav, při kterém dochází ke zvětšení prostaty, což způsobuje problémy s močením.

Několik studií na lidech zjistilo, že konzumace těchto semen zmírňuje příznaky spojené s BPH (9, 10).

Ve studii z roku 2021 dokázala konzumace dýňového oleje snížit příznaky a zlepšit kvalitu života u 73 osob s BPH. Navíc, i když dýňový olej nebyl tak účinný jako léky na předpis, byl spojen s menším množstvím negativních vedlejších účinků (11).

Další výzkumy ukazují, že užívání dýňových semínek nebo výrobků z nich jako doplňků stravy může pomoci léčit příznaky hyperaktivního močového měchýře.

Jedna starší studie u 45 osob s hyperaktivním močovým měchýřem zjistila, že užívání 10 g extraktu z dýňového oleje denně zlepšilo funkci močových cest (12).

Shrnutí:

  • Dýňová semínka mohou zmírnit příznaky nezhoubného zvětšení prostaty a hyperaktivního močového měchýře.

5. Dýňová semínka mají velmi vysoký obsah hořčíku

Dýňová semínka jsou jedním z nejlepších přírodních zdrojů hořčíku, minerálu, který často chybí ve stravě mnoha obyvatel západních zemí.

Přibližně 48 % dospělých se západní stravou má nižší příjem hořčíku než doporučené denní množství (13).

Hořčík je potřebný pro více než 600 chemických reakcí v těle. Dostatečné množství hořčíku je důležité také pro (14, 15, 16, 17, 18):

  • kontrolu krevního tlaku
  • snižování rizika srdečních onemocnění
  • tvorbu a udržování zdravých kostí
  • regulaci hladiny cukru v krvi

Shrnutí:

  • Dýňová semínka jsou bohatá na hořčík. Zdravá hladina hořčíku je důležitá pro krevní tlak a hladinu cukru v krvi, stejně jako pro zdraví srdce a kostí.

6. Dýňová semínka mohou zlepšit zdraví srdce

Dýňová semínka jsou dobrým zdrojem antioxidantů, hořčíku, zinku a nenasycených tuků, které mohou přispět k udržení zdravého srdce (1).

Studie na lidech a zvířatech také prokázaly, že dýňový olej může snižovat krevní tlak a hladinu cholesterolu, což jsou dva důležité rizikové faktory srdečních onemocnění (19, 20).

Jedna starší, 12týdenní studie na 35 ženách po menopauze zjistila, že doplňky stravy s dýňovým olejem snižují diastolický krevní tlak o 7 % a zvyšují hladinu HDL (dobrého) cholesterolu o 16 % (21).

Další výzkumy naznačují, že schopnost dýní zvyšovat tvorbu oxidu dusnatého v těle může být příčinou jejich pozitivních účinků na zdraví srdce (5).

Oxid dusnatý pomáhá rozšiřovat cévy, zlepšuje průtok krve a snižuje riziko růstu plaku v tepnách (22).

Shrnutí:

  • Živiny obsažené v dýňových semínkách mohou pomáhat udržovat vaše srdce zdravé tím, že snižují krevní tlak a zvyšují hladinu dobrého cholesterolu.

7. Dýňová semínka mohou snižovat hladinu cukru v krvi

Některé starší studie na zvířatech prokázaly, že dýně, dýňová semínka, prášek z dýňových semínek a dýňová šťáva mohou snižovat hladinu cukru v krvi (23, 24).

Jedna studie u zdravých dospělých osob zjistila, že ti, kteří konzumovali jídlo obsahující 65 g dýňových semínek, měli nižší hladinu cukru v krvi po jídle s vysokým obsahem sacharidů (25).

Zajímavé je, že za pozitivní vliv dýňových semínek na cukrovku může být zodpovědný vysoký obsah hořčíku.

Jedna rozsáhlá observační studie zjistila, že lidé, kteří konzumovali nejvyšší množství hořčíku, měli po dobu 28 let o 15 % nižší riziko vzniku diabetu 2. typu než ti, kteří ho konzumovali nejméně (26).

Shrnutí:

  • Dýňová semínka mohou pomáhat snižovat hladinu cukru v krvi u lidí s cukrovkou 2. typu.

8. Dýňová semínka mají vysoký obsah vlákniny

Dýňová semínka jsou skvělým zdrojem vlákniny. Vyloupaná semínka poskytují 1,7 g vlákniny v jedné porci o hmotnosti 28 g (1).

Strava s vysokým obsahem vlákniny může podpořit dobré zdraví trávicího traktu (27).

Strava s vysokým obsahem vlákniny je navíc spojována se sníženým rizikem srdečních onemocnění, cukrovky 2. typu a obezity (28).

Shrnutí:

  • Celá dýňová semínka jsou dobrým zdrojem vlákniny. Strava s vysokým obsahem vlákniny je spojována s mnoha zdravotními přínosy, včetně sníženého rizika srdečních onemocnění, cukrovky a obezity.

9. Dýňová semínka mohou zlepšovat kvalitu spermií

Nízká hladina zinku je spojena se sníženou kvalitou spermií a zvýšeným rizikem neplodnosti u mužů (29).

Protože dýňová semínka jsou bohatým zdrojem zinku, mohou zlepšovat kvalitu spermií.

Zajímavé jsou důkazy z jedné studie na zvířatech, která zjistila, že doplňování dýňového oleje a vitaminu E zlepšuje kvalitu spermií a reprodukční výkonnost u kohoutů (30).

Dýňová semínka mají také vysoký obsah antioxidantů a dalších živin, které mohou přispívat ke zdravé hladině testosteronu a zlepšovat celkový zdravotní stav (31).

Všechny tyto faktory společně mohou prospívat úrovni plodnosti a reprodukčním funkcím, zejména u mužů.

Shrnutí:

  • Vysoký obsah zinku v dýňových semínkách může přispět ke zlepšení kvality spermií a mužské plodnosti.

10. Dýňová semínka mohou pomoci zlepšit spánek

Pokud máte problémy se spánkem, můžete si před spaním dát dýňová semínka. Jsou přirozeným zdrojem tryptofanu, aminokyseliny, která může pomoci podpořit spánek (32).

Podle studie z roku 2014 se předpokládá, že konzumace alespoň 1 g tryptofanu denně zlepšuje spánek (33).

K dosažení potřebného množství tryptofanu byste museli sníst přibližně 170 g dýňových semínek (1).

Dýňová semínka jsou také vynikajícím zdrojem hořčíku. Podle některých pozorovacích studií je dostatečná hladina hořčíku spojena také s lepším spánkem (34).

Některé studie zjistily, že užívání doplňku stravy s hořčíkem by mohlo zlepšit kvalitu spánku a zkrátit dobu potřebnou k usnutí u seniorů trpících nespavostí (35, 36).

Shrnutí:

  • Dýňová semínka jsou dobrým zdrojem tryptofanu a hořčíku, které pomáhají podporovat dobrý spánek.

Dýňová semínka se snadno přidávají do jídelníčku

Pokud chcete vyzkoušet výhody dýňových semínek, snadno je zařadíte do svého jídelníčku.

V mnoha zemích jsou oblíbenou svačinkou, kterou lze jíst buď syrovou, nebo praženou a solenou či nesolenou.

Kromě toho, že je můžete jíst samotná, můžete je přidávat do koktejlů, řeckých jogurtů a ovocných misek.

Můžete je začlenit do jídel tak, že je nasypete do salátů, polévek nebo cereálií. Někteří lidé používají dýňová semínka při pečení, jako přísadu do sladkého nebo slaného chleba a koláčů.

Stejně jako mnoho jiných semen a ořechů však obsahují kyselinu fytovou, která může snižovat biologickou dostupnost některých živin, které sníte. Pokud konzumujete semena a ořechy pravidelně, můžete je namočit nebo nechat naklíčit, abyste snížili obsah kyseliny fytové (37).

Shrnutí:

  • Dýňová semínka můžete snadno zařadit do svého jídelníčku jako svačinu nebo přísadu do jídel či pečení.

Závěr

Dýňová semínka jsou vysoce výživná a plná silných antioxidantů.

Jejich konzumace může pomoci řešit nedostatky ve stravě a může chránit před různými zdravotními problémy. Bylo totiž prokázáno, že dýňová semínka zlepšují zdraví srdce, hladinu cukru v krvi, plodnost a kvalitu spánku. Mohou dokonce chránit před některými typy rakoviny.

Kromě toho může jejich bohatý obsah živin přinášet další zdraví prospěšné účinky, jako je zlepšení energie, nálady a funkce imunitního systému.

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

  

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

  Devastující efekt pro zdraví - glutaman sodný, aspartam a další excitotoxiny

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

ZVRÁCENÍ POSTUPU DIABETU 2. typu začíná u ignorování běžných doporučení, MUDr. Sarah Hallbergová - video

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

  PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín

 

  Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně p revence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

Zblblo již lidstvo natolik, že se nechá obelhat pohádkami o vražedném oxidu uhličitém?

Jak na Parkinsona? Glutathionem, Hericiem a odstraněním neurotoxinů Chlorellou

    Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

OVĚŘENÉ PŘÍRODNÍ PŘÍPRAVKY

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

Za  účinné  se  z  Reishi  považují  pouze  kvalitně  provedené  a  čisté  extrakty,  které  mají  dobrou  bio logickou  dostupnost  a  jsou  zbavené  nestravitelného  chitinu;  nelze  tedy  použít  pouhý  prášek  z  usušené  houby.

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

CORDYCEPS - video

100% Sibiřská Čaga

ČAGA - video

HERICIUM - video

 

  BETAGLUKAN           HLÍVA

        extrakt               extrakt

Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

BETAGLUKAN - video

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

ASHWAGANDHA - video

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

ČAGA - video

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

TEČKOVANÝ PŘÍBĚH

"NEVĚŘÍM UŽ BÍLÝM PLÁŠŤŮM, ALE LIDEM"

medicinský inženýr

JURAJ Orság


 

TEČKOVANÉ PŘÍBĚHY

dokument z 31. srpna 2022

Nadační fond Svědomí Národa

 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam s portovců zemřelých od 1.1.2021 do 4.1.2023 v souvislosti s "vakcinací"

Ú MRTÍ - 1179

SRDEČNÍ ZÁSTAVY - 1676

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

Stav k 23.11.2022

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

Standardní verze