Standardní verze

Jak ovlivňují prebiotika vaše zdraví

 

 

 

 

 

 

 

- Pixabay

Ing. Zdeněk Rozehnal

Mnoho lidí zná probiotika, živé mikroorganismy, které zlepšují zdraví střev, které se přirozeně vyskytují v některých potravinách, jako je jogurt, kysané zelí a kimči, a běžně se užívají také ve formě doplňků stravy na podporu trávicího systému.

Ale co prebiotika?

Přestože prebiotika ovlivňují zdraví trávicího systému - stejně jako mnoha dalších částí těla - jsou tyto živiny často přehlíženy.

V tomto článku se dozvíte jak ovlivňují vaše zdraví a jak užívat prebiotické doplňky stravy.

Co jsou prebiotika?

"Střevní mikrobiota" označuje biliony mikroorganismů, které žijí v trávicím traktu a tvoří váš střevní mikrobiom. Vaše tlusté střevo je domovem většiny těchto mikroorganismů (1).

Vykonávají funkce, které jsou nezbytné pro celkové zdraví, včetně metabolismu živin a regulace imunitního systému (2).

Střevní mikroflóra může dokonce ovlivňovat riziko onemocnění, včetně rizika vzniku rakoviny tlustého střeva, zánětlivých střevních onemocnění a cukrovky 2. typu (3).

Strava a faktory životního stylu významně ovlivňují rozmanitost a typy mikroorganismů, které žijí v trávicím traktu (2).

Prebiotika jsou pro zdravý mikrobiom zásadní. Zjednodušeně řečeno jsou to živiny, které se štěpí pomocí střevních bakterií.

Bakterie v tlustém střevě prebiotika fermentují. Tím se uvolňují vedlejší produkty zvané mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Tyto vedlejší produkty slouží jako zdroj energie pro buňky vystýlající tlusté střevo, tzv. kolonocyty, a prospívají zdraví mnoha dalšími způsoby (1).

Prebiotika také ovlivňují složení a funkci střevních bakterií a podporují růst prospěšných mikrobů.

Podle Mezinárodní vědecké asociace probiotik a prebiotik, aby mohla být sloučenina klasifikována jako prebiotikum, měla by (1):

  • odolávat žaludeční kyselině a trávicím enzymům a navíc by se neměla vstřebávat v trávicím traktu.
  • být schopna fermentace střevními mikroby
  • stimulovat růst nebo aktivitu střevních bakterií, aby se zlepšil zdravotní stav.

Existuje mnoho různých typů prebiotik, hlavně (1):

  • fruktany
  • galaktooligosacharidy
  • oligosacharidy odvozené od škrobu a glukózy
  • pektinové oligosacharidy
  • nesacharidové oligosacharidy

Většina prebiotik je považována za sacharidy. Některá prebiotika však nejsou klasifikována jako sacharidy. Kakaové flavonoly jsou příkladem nesacharidových oligosacharidů.

Ačkoli jsou prebiotika často zaměňována s probiotiky, nejedná se o totéž. Probiotika jsou živé mikroorganismy, které se nacházejí ve střevech, některých potravinách a doplňcích stravy a které jsou při užívání určitého množství zdraví prospěšné.

Naproti tomu prebiotika jsou živiny, které jsou sloučeninami stravy, jež stimulují růst a aktivitu určitých mikroorganismů (4).

Někteří odborníci označují prebiotika jako "hnojiva mikrobiomu" (5).

V čem se nachází prebiotika?

Prebiotika se přirozeně vyskytují v některých potravinách, např. (1, 6):

  • chřest
  • topinambur
  • cibule a pórek
  • rajčata
  • česnek
  • oves
  • med
  • banány
  • pšenice, ječmen a žito
  • hrách
  • fazole
  • semínka chia
  • kravské mléko
  • mořské řasy
  • čekanka

Není mnoho potravin, které by přirozeně obsahovaly prebiotika. Navíc mnoho potravin s vysokým obsahem prebiotik, jako jsou artyčoky a fazole, není běžnou součástí jídelníčku mnoha lidí.

Z tohoto důvodu se do některých potravin přidávají syntetická prebiotika, aby se zlepšil jejich nutriční obsah a zdravotní hodnota. Z prebiotik se také vyrábějí doplňky stravy, jako jsou prášky a kapsle.

Prebiotické doplňky stravy se používají k léčbě konkrétních zdravotních potíží a ke zlepšení celkového stavu střev.

Některé studie prokázaly, že doplňování stravy prebiotiky může prospívat lidem s onemocněním souvisejícím se střevy, vysokou hladinou cukru v krvi a dalšími problémy (7, 8).

Shrnutí:

  • Prebiotika jsou pro zdravý mikrobiom nezbytná. Prebiotika působí jako hnojivo pro mikrobiom, protože stimulují růst a aktivitu určitých mikroorganismů.

Zdravotní přínosy konzumace prebiotik

Strava bohatá na prebiotika podporuje zdraví trávicího systému tím, že stimuluje růst prospěšných mikroorganismů.

Fermentací prebiotik vznikají mastné kyseliny s krátkým řetězcem (SCFA), včetně acetátu, propionátu a butyrátu. Ty hrají důležitou roli ve střevním a metabolickém zdraví. SCFA například poskytují energii pro kolonocyty a podílejí se na tvorbě hlenu, regulaci střevního pH a dalších.

Kromě zdraví střev mají prebiotika vliv na funkci imunitního systému, regulaci hladiny cukru v krvi, chuť k jídlu a energetický výdej (9, 10).

Studie potvrzují, že pokud jsou prebiotika užívána v určitém množství, mohou různými způsoby zlepšovat zdravotní stav.

Zlepšují některé střevní potíže

Protože prebiotika stimulují růst prospěšných bakterií a zlepšují některé aspekty střevního zdraví, mohou být prospěšná těm, kteří mají zdravotní potíže související se střevy, jako je například zácpa.

V přehledu z roku 2020 se uvádí, že léčba inulinem, typem prebiotika, může prospět lidem, kteří mají syndrom dráždivého tračníku (IBS) společně se zácpou. Prebiotika také mohou zlepšit frekvenci a konzistenci stolice i dobu střevního tranzitu, tedy dobu, za kterou se potrava přesune trávicím traktem (11).

Přehled z roku 2021 však zjistil, že důkazy o tom, že léčba prebiotiky - nebo prebiotiky ve směsi s probiotiky (synbiotiky) - pomáhá při léčbě IBS, jsou omezené a že kvalita existujících studií je nízká (12).

Další přehled z roku 2020, který zahrnoval 21 randomizovaných kontrolovaných studií, zjistil, že léčba prebiotiky je účinná pro zlepšení konzistence stolice, počtu stolic a nadýmání u lidí s chronickou zácpou. Vědci však poznamenali, že stále není jasné, které prebiotické složení je pro léčbu zácpy nejlepší (13).

Přestože je zapotřebí dalšího výzkumu k posouzení účinnosti prebiotických doplňků stravy na zácpu a IBS, konzumace stravy bohaté na potraviny s vysokým obsahem prebiotik podporuje celkové zdraví střev a může pomoci stimulovat růst prospěšných mikroorganismů.

Podporují metabolické zdraví

Konzumace stravy bohaté na prebiotika a užívání prebiotických doplňků stravy může mít příznivý vliv na některé aspekty metabolického zdraví, včetně hladiny cukru, cholesterolu a triglyceridů v krvi.

Přehled 33 studií z roku 2019 zjistil, že léčba prebiotiky zvanými fruktany inulinového typu (ITF) významně snižuje hladinu cukru v krvi nalačno, ukazatel dlouhodobé kontroly hladiny cukru v krvi zvaný glykosylovaný hemoglobin (HbA1c) a hladinu inzulinu nalačno (14).

Vědci dále zjistili, že tyto výsledky byly nejvýznamnější u lidí s prediabetem a diabetem 2. typu, a doporučili, aby lidé s těmito onemocněními doplňovali 10 g ITF denně po dobu 6 týdnů a déle, aby využili těchto potenciálních výhod (14).

Kromě toho přehled 33 randomizovaných kontrolovaných studií na lidech z roku 2021 zjistil, že doplňky ITF významně snižují hladinu cukru v krvi, celkového cholesterolu a triglyceridů u lidí s prediabetem a cukrovkou (15).

Malá randomizovaná, dvojitě zaslepená zkřížená studie z roku 2021 zahrnující 29 osob s diabetem 2. typu zjistila, že léčba 16 gramy ITF denně po dobu 6 týdnů neměla žádný vliv na hladinu cukru v krvi nalačno ani po jídle ve srovnání s kontrolní léčbou (16).

Přestože prebiotické doplňky stravy mohou přispět ke zlepšení některých aspektů metabolického zdraví u osob s prediabetem a diabetem 2. typu, k potvrzení těchto potenciálních přínosů je zapotřebí dalšího výzkumu.

Další potenciální přínosy

Kromě možných přínosů pro metabolické zdraví a potenciálu zlepšit některé zažívací potíže mohou prebiotika prospívat zdraví následujícími způsoby:

  • Mohou snižovat markery zánětu. V přehledu z roku 2017 bylo zjištěno, že 14 z 29 zahrnutých studií s prebiotiky zaznamenalo významné snížení 1 nebo více markerů systémového zánětu. SCFA mohou pomáhat snižovat zánět tím, že udržují zdraví střevní výstelky a zabraňují pohybu prozánětlivých molekul přes střevní stěnu (17, 18).
  • Mohou snižovat chuť k jídlu a chuť na jídlo. Některé studie zjistily, že doplňování prebiotik, jako jsou galaktooligosacharidy a inulin obohacený o oligofruktózu, může snižovat chuť k jídlu a chuť na určité potraviny, například na sladké (19, 20).
  • Mohou přispívat ke snižování tělesného tuku. Přehled z roku 2021, který zahrnoval 27 studií, dospěl k závěru, že synbiotika neboli kombinace probiotik a prebiotik může napomáhat při hubnutí a odbourávání tuků u lidí s nadváhou nebo obezitou (21).

Mějte na paměti, že tento seznam není vyčerpávající a že existuje mnoho dalších potenciálních přínosů souvisejících s prebiotiky.

V současné době probíhají klinické studie zkoumající účinky prebiotických doplňků stravy na osteoartrózu kolenních kloubů, obezitu, alergie, roztroušenou sklerózu, diabetes 1. typu, atopickou dermatitidu a další (22, 23).

Shrnutí:

  • Prebiotika mohou pomoci zlepšit zácpu, hladinu cukru v krvi, zánětlivé markery a další. 

Možné nevýhody a vedlejší účinky konzumace prebiotik

Většina typů prebiotik je považována za bezpečnou a není spojována se závažnými vedlejšími účinky (24).

Prebiotika jsou dokonce považována za bezpečná během těhotenství a kojení (25).

Protože však prebiotika fermentují v tlustém střevě, může užívání velkých dávek vést k příznakům, jako jsou plynatost, křeče, průjem a nadýmání. Pravděpodobnost, že prebiotikum způsobí uvedené nežádoucí účinky, závisí na několika faktorech.

Prebiotika s kratší molekulární strukturou nebo délkou řetězce, jako je inulin, jsou rychleji fermentována v první části tlustého střeva, zatímco prebiotika s delšími řetězci jsou fermentována pomaleji v druhé části tlustého střeva. Prebiotika s kratším řetězcem tedy častěji způsobují nežádoucí účinky na trávicí trakt (24).

Navíc je pravděpodobnější, že větší dávky prebiotik způsobí určité nežádoucí účinky než dávky menší.

Zatímco nízké dávky 2,5-10 gramů denně mohou vést k mírným příznakům, jako je plynatost, vysoké dávky 40-50 gramů denně mohou způsobit průjem (24).

Je důležité si uvědomit, že pro využití zdravotních přínosů prebiotik je nutná denní dávka 2,5-10 gramů. To znamená, že prebiotika mohou způsobovat nežádoucí účinky, a to i při doporučených terapeutických dávkách (1).

Přestože prebiotika nebyla spojována s nebezpečnými vedlejšími účinky, neznamená to, že jsou správnou volbou pro každého. Zatímco někteří lidé nemusí mít po užívání prebiotik žádné vedlejší účinky, u některých se může vyskytnout výrazné nadýmání a gastrointestinální potíže.

Pokud máte zájem o užívání prebiotik, je nejlepší nechat si nejprve poradit od odborníka. Ten vám pomůže rozhodnout, zda jsou prebiotika vhodná pro vaše zdravotní potřeby.

Shrnutí:

  • Prebiotika jsou považována za bezpečná, ale u některých lidí mohou vyvolat vedlejší účinky na trávicí trakt, včetně nadýmání, křečí a průjmu.

Jak užívat prebiotické doplňky stravy

Odborníci doporučují, že pokud chcete prebiotika užívat, je minimální denní dávka 2,5-10 g potřebná pro významný účinek na vaše zdraví, přičemž vVětšina prebiotických doplňků stravy na trhu obsahuje 1,5-5 gramů prebiotik v jedné dávce (1).

Většina výrobců prebiotických doplňků stravy doporučuje užívat porci prebiotik jedenkrát nebo vícekrát denně s jídlem nebo nápojem. Prebiotické prášky lze smíchat s nápoji, jako je voda nebo smoothie. Lze je také přidávat do potravin, jako je jogurt.

Mějte na paměti, že některá prebiotika mají speciální návod k použití. Například psyllium husk, vláknina s prebiotickými vlastnostmi, by se měla užívat s velkým množstvím tekutin, protože má objemový účinek na stolici. Pokud se neužívá s dostatečným množstvím tekutin, může vést k zácpě a dokonce k neprůchodnosti střev nebo jícnu (26).

Pokud zkoušíte nový prebiotický doplněk stravy, je důležité si přečíst návod a užívat prebiotikum podle doporučení, abyste se vyhnuli možným nežádoucím účinkům.

Také se doporučuje začít s menší dávkou prebiotika a časem množství pomalu zvyšovat, aby se minimalizovaly vedlejší účinky na trávení.

Shrnutí:

  • Většina prebiotických doplňků stravy na trhu obsahuje 1,5-5 gramů prebiotik v jedné dávce. Mohou se užívat s jídlem nebo nápoji. Nezapomeňte dodržovat návod k použití doplňku stravy, abyste se vyhnuli možným nežádoucím účinkům.

Závěr

Prebiotika jsou někdy označována jako hnojiva mikrobiomu, protože podporují růst prospěšných mikrobů, jsou palivem pro kolonocyty a ovlivňují zdraví mnoha dalšími způsoby.

Některé důkazy potvrzují, že prebiotické doplňky stravy mohou být užitečné pro osoby s chronickou zácpou, prediabetem, cukrovkou 2. typu a dalšími problémy.

Pokud máte zájem o užívání nevyzkoušeného prebiotického doplňku stravy, můžete se poradit s odborníkem. Ten vám pomůže rozhodnout, zda je pro vás prebiotický doplněk stravy vhodný.

Pokud hledáte jednoduchý způsob, jak podpořit zdraví střev, zkuste zvýšit příjem vlákniny. Ovoce, zelenina, fazole, ořechy a semínka jsou vynikajícími zdroji vlákniny, které mohou pomoci udržet vaše střeva spokojená a zdravá.

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín.

 

Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně prevence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

Zblblo již lidstvo natolik, že se nechá obelhat pohádkami o vražedném oxidu uhličitém?

 

  Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

DOPORUČENÉ PŘÍRODNÍ PŘÍPRAVKY

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

 

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

TEČKOVANÝ PŘÍBĚH

"NEVĚŘÍM UŽ BÍLÝM PLÁŠŤŮM, ALE LIDEM"

medicinský inženýr

JURAJ Orság


 

TEČKOVANÉ PŘÍBĚHY

dokument z 31. srpna 2022

Nadační fond Svědomí Národa

anglické titulky

 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

KNIHA

NACISTICKÉ KOŘENY "BRUSELSKÉ EU"

 MUDr. Matthias Rath, Paul Anthony Taylor, Aleksandra Niedzwiecki a August Kowalczyk

v češtině je možno knihu přečíst online zde

Co jste už vždycky chtěli vědět o ‘bruselské EU’ - Ale nikdo se neodvážil vám o tom říci!

 

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam sportovců zemřelých od 1.1.2021 do 18.9.2022 v souvislosti s "vakcinací"

Ú MRTÍ - 922

SRDEČNÍ ZÁSTAVY - 1354

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

 

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

Standardní verze