Standardní verze

Úloha draslíku ve vašem těle

 

 

 

 

 

 

Avocado

- Pixabay

Ing. Zdeněk Rozehnal

Význam draslíku je velmi podceňován. Tento minerál je klasifikován jako elektrolyt, protože je vysoce reaktivní ve vodě. Při rozpuštění ve vodě vytváří kladně nabité ionty. Tato zvláštní vlastnost mu umožňuje vést elektřinu, což je důležité pro mnoho procesů v celém těle.

Zajímavé je, že strava bohatá na draslík je spojena s mnoha silnými zdravotními účinky. Může pomáhat snižovat krevní tlak a zadržování vody v těle, chránit před mrtvicí a pomáhat předcházet osteoporóze a ledvinovým kamenům (1, 2, 3, 4).

Co je to draslík?

Draslík je třetím nejrozšířenějším minerálem v těle (5).

Pomáhá tělu regulovat tekutiny, vysílat nervové signály a regulovat svalové kontrakce, přičemž přibližně 98% draslíku v těle se nachází v buňkách. Z toho  se 80% nachází ve svalových buňkách, zatímco zbylých 20% najdete v kostech, játrech a červených krvinkách (6).

Jakmile se dostane do těla, funguje jako elektrolyt. Ve vodě se elektrolyt rozpouští na kladné nebo záporné ionty, které mají schopnost vést elektřinu. Ionty draslíku nesou kladný náboj. Vaše tělo tuto elektřinu využívá k řízení řady procesů, včetně rovnováhy tekutin, nervových signálů a svalových kontrakcí (7, 8).

Proto může nízké nebo vysoké množství elektrolytů v těle ovlivnit mnoho klíčových funkcí.

Shrnutí:

  • Draslík je důležitý minerál, který funguje jako elektrolyt. Pomáhá regulovat množství a rovnováhu tekutin, nervové signály a svalové kontrakce.

Pomáhá regulovat rovnováhu tekutin

Tělo je přibližně ze 60% tvořeno vodou (9).

Z toho 40% vody se nachází uvnitř buněk v látce zvané intracelulární tekutina (ICF).

Zbytek se nachází mimo vaše buňky v oblastech, jako je krev, míšní tekutina a mezi buňkami. Tato tekutina se nazývá extracelulární tekutina (ECF).

Je zajímavé, že množství vody v ICF a ECF je ovlivněno koncentrací elektrolytů, zejména draslíku a sodíku.

Draslík je hlavním elektrolytem v ICF a určuje množství vody uvnitř buněk. Naopak sodík je hlavním elektrolytem v ECF a určuje množství vody mimo buňky.

Počet elektrolytů v poměru k množství tekutiny se nazývá osmolalita. Za normálních podmínek je osmolalita stejná uvnitř i vně buněk.

Jednoduše řečeno, je zde stejná rovnováha elektrolytů vně i uvnitř vašich buněk.

Pokud je však osmolalita nerovnoměrná, voda ze strany s menším množstvím elektrolytů se přesune do strany s větším množstvím elektrolytů, aby se koncentrace elektrolytů vyrovnala. To může způsobit, že se buňky zmenší, protože se z nich voda přesune ven, nebo se zvětší a prasknou, protože se do nich voda přesune dovnitř (10).

Proto je důležité dbát na příjem správných elektrolytů, včetně draslíku.

Udržování správné rovnováhy tekutin je důležité pro optimální zdraví. Špatná rovnováha tekutin může vést k dehydrataci, která následně ovlivňuje srdce a ledviny (11).

Konzumace stravy bohaté na draslík a udržování hydratace mohou pomoci udržet dobrou rovnováhu tekutin.

Shrnutí:

  • Rovnováhu tekutin ovlivňují elektrolyty, především draslík a sodík. Konzumace stravy bohaté na draslík vám může pomoci udržet dobrou rovnováhu tekutin.

Draslík je důležitý pro nervový systém

Nervový systém přenáší zprávy mezi mozkem a tělem. Tyto zprávy jsou předávány ve formě nervových impulzů a pomáhají regulovat vaše svalové kontrakce, srdeční tep, reflexy a mnoho dalších tělesných funkcí (12).

Zajímavé je, že nervové impulsy vznikají pohybem sodíkových iontů do buněk a draslíkových iontů z buněk.

Pohyb iontů mění napětí v buňce, což aktivuje nervový impuls (13).

Pokles hladiny draslíku v krvi může bohužel ovlivnit schopnost organismu generovat nervový impuls (6).

Příjem dostatečného množství draslíku ze stravy vám může pomoci udržet zdravou funkci nervů.

Shrnutí:

  • Tento minerál hraje zásadní roli při aktivaci nervových impulsů v celém nervovém systému. Nervové impulsy pomáhají regulovat svalové stahy, srdeční tep, reflexy a mnoho dalších procesů.

Draslík pomáhá regulovat svalové a srdeční kontrakce

Nervový systém pomáhá regulovat svalové kontrakce. Změněná hladina draslíku v krvi však může ovlivnit nervové signály v nervovém systému a oslabit svalové kontrakce.

Nízká i vysoká hladina draslíku v krvi může ovlivnit nervové impulzy změnou napětí nervových buněk (6, 14).

Tento minerál je také důležitý pro zdravé srdce, protože jeho pohyb do buněk a z buněk pomáhá udržovat pravidelný srdeční tep. Pokud je hladina tohoto minerálu v krvi příliš vysoká, může dojít k rozšíření a ochabnutí srdce. To může oslabit jeho stahy a způsobit abnormální srdeční tep (8).

Stejně tak může nízká hladina v krvi změnit srdeční tep (15).

Když srdce netluče správně, nemůže účinně pumpovat krev do mozku, orgánů a svalů. V některých případech může být srdeční arytmie neboli nepravidelný srdeční tep smrtelný a vést k náhlé smrti (16).

Shrnutí:

  • Hladina draslíku má významný vliv na svalové kontrakce. Změněná hladina má vliv na svalovou slabost a u srdce může způsobit nepravidelný srdeční tep.

Zdravotní přínosy draslíku

Konzumace stravy bohaté na draslík je spojena s mnoha působivými zdravotními přínosy.

Může pomáhat snižovat krevní tlak

Vysokým krevním tlakem trpí téměř každý třetí Američan (17).

Je rizikovým faktorem srdečních onemocnění, které jsou celosvětově nejčastější příčinou úmrtí (18).

Strava bohatá na draslík může snižovat krevní tlak tím, že pomáhá tělu odstraňovat přebytečný sodík (18).

Vysoká hladina sodíku může zvyšovat krevní tlak, zejména u lidí, jejichž krevní tlak je již vysoký (19).

Analýza 33 studií zjistila, že když lidé s vysokým krevním tlakem zvýšili příjem draslíku, jejich systolický krevní tlak se snížil o 3,49 mmHg, zatímco diastolický krevní tlak se snížil o 1,96 mmHg (1).

V jiné studii zahrnující 1285 účastníků ve věku 25-64 let vědci zjistili, že lidé, kteří měli vysoký příjem draslíku, měli snížený krevní tlak ve srovnání s lidmi, kteří ho jedli nejméně.

Ti, kteří ho konzumovali nejvíce, měli systolický krevní tlak nižší v průměru o 6 mmHg a diastolický krevní tlak o 4 mmHg (20).

Může pomáhat chránit před mrtvicí

K mrtvici dochází při nedostatečném prokrvení mozku (21).

Několik studií zjistilo, že konzumace stravy bohaté na draslík může pomoci předcházet mrtvici (1, 22).

Při analýze 33 studií zahrnujících 128 644 účastníků vědci zjistili, že lidé, kteří jedli nejvíce draslíku, měli o 24% nižší riziko mrtvice než lidé, kteří ho jedli nejméně (1).

Také analýza 11 studií s 247 510 účastníky zjistila, že lidé, kteří měli nejvyšší příjem draslíku, měli o 21% nižší riziko mrtvice. Zjistili také, že konzumace stravy bohaté na tento minerál souvisí se sníženým rizikem srdečních onemocnění (22).

Může pomoci předcházet osteoporóze

Osteoporóza je onemocnění charakterizované dutými a porézními kostmi, přičemž často souvisí s nízkou hladinou vápníku, důležitého minerálu pro zdraví kostí (23).

Zajímavé je, že studie ukazují, že strava bohatá na draslík může pomoci předcházet osteoporóze tím, že snižuje množství vápníku, které tělo ztrácí močí (24, 25, 26).

Ve studii na 62 zdravých ženách ve věku 45-55 let vědci zjistili, že ty, které jedly nejvíce draslíku, měli největší celkovou kostní hmotu (2).

V jiné studii s 994 zdravými ženami před menopauzou vědci zjistili, že ty, které měly nejvyšší příjem draslíku, měly více kostní hmoty v dolní části zad a kyčelních kostí (27).

Může pomáhat předcházet vzniku ledvinových kamenů

Ledvinové kameny jsou shluky materiálu, které se mohou tvořit v koncentrované moči (28).

Vápník je běžným minerálem ledvinových kamenů a několik studií ukazuje, že citrát draselný snižuje hladinu vápníku v moči (29, 30).

Tímto způsobem může draslík pomáhat v boji proti ledvinovým kamenům.

Citrát draselný obsahuje mnoho druhů ovoce a zeleniny, takže ho snadno přidáte do svého jídelníčku.

Ve čtyřleté studii na 45 619 mužích vědci zjistili, že ti, kteří denně konzumovali nejvíce draslíku, měli o 51% nižší riziko vzniku ledvinových kamenů (3).

Podobně ve dvanáctileté studii na 91 731 ženách vědci zjistili, že ty, které denně konzumovaly nejvíce draslíku, měly o 35% nižší riziko vzniku ledvinových kamenů (31).

Může snižovat zadržování vody v těle

K zadržování vody dochází, když se v těle hromadí přebytečná tekutina. Historicky se draslík používal k léčbě zadržování vody (32).

Studie ukazují, že vysoký příjem draslíku může pomoci snížit zadržování vody tím, že zvyšuje produkci moči a tím snižuje hladinu sodíku (4, 33, 34).

Shrnutí:

  • Příjem potravy bohaté na draslík může snižovat krevní tlak a zadržování vody v těle, chránit před mrtvicí a poškozením krve. Také předcházet osteoporóze a ledvinovým kamenům.

Zdroje draslíku

Draslík je hojně obsažen v mnoha celých potravinách, zejména v ovoci, zelenině a rybách. Většina odborníků se shoduje, že příjem 3500-4700 mg draslíku denně se jeví jako optimální množství (35, 36).

Následuje kolik draslíku můžete získat z konzumace 100 gramů potravin bohatých na tento minerál (37).

  • Zelená řepa, vařená: 909 mg
  • Batáty, pečené: 670 mg
  • Fazole pinto, vařené: 646 mg
  • Bílé brambory, pečené: 544 mg
  • Žampiony Portobello, grilované: 521 mg
  • Avokádo: 485 mg
  • Sladké brambory, pečené: 475 mg
  • Špenát, vařený: 466 mg
  • Kapusta: 447 mg
  • Losos, vařený: 414 mg
  • Banány: 358 mg
  • Hrách, vařený: 271 mg

Na druhou stranu volně prodejné doplňky stravy nejsou vhodným způsobem, jak zvýšit příjem draslíku.

V mnoha zemích potravinové úřady omezují množství draslíku ve volně prodejných doplňcích stravy na 99 mg, což je mnohem méně než množství, které můžete získat z jedné porce výše uvedených celých potravin bohatých na draslík (38).

Tento limit 99 mg je pravděpodobně dán tím, že mnohé studie zjistily, že vysoké dávky draslíku z doplňků stravy mohou poškodit střeva a dokonce vést ke smrti v důsledku srdeční arytmie (38, 39, 40).

Shrnutí:

  • Draslík se nachází v řadě druhů ovoce, zeleniny a ryb, jako je losos. Většinou se doporučuje přijímat 3 500-4 700 mg draslíku denně.

Důsledky příliš velkého nebo příliš malého množství draslíku

I když většina lidí nesplňuje doporučení pro draslík, nicméně nízký příjem draslíku však jen zřídka způsobuje jeho nedostatek (41, 42, 43).

K nedostatku naopak většinou dochází, když tělo náhle ztratí příliš mnoho draslíku. K tomu může dojít při chronickém zvracení, chronickém průjmu nebo v jiných situacích, kdy jste ztratili hodně vody (44).

Neobvyklé je také získat příliš mnoho draslíku. Může se to sice stát, pokud užíváte příliš mnoho doplňků stravy s draslíkem, ale neexistují žádné přesvědčivé důkazy o tom, že by zdraví dospělí lidé mohli získat příliš mnoho draslíku z potravin (45).

K nadbytku draslíku v krvi dochází většinou tehdy, když tělo nedokáže tento minerál odstranit močí. Proto postihuje především lidi se špatnou funkcí ledvin nebo s jejich chronickým onemocněním (46).

Navíc určité skupiny obyvatel mohou potřebovat omezit příjem draslíku, včetně osob s chronickým onemocněním ledvin, osob užívajících léky na krevní tlak a některých seniorů, protože funkce ledvin se s věkem obvykle snižuje (47, 48, 49).

Existují však určité důkazy, že užívání příliš velkého množství doplňků draslíku může být nebezpečné. Díky jejich malé velikosti se jimi lze snadno předávkovat (39, 40).

Konzumace příliš velkého množství doplňků najednou může překonat schopnost ledvin odstraňovat přebytečný draslík (50).

Přesto je důležité dbát na to, abyste denně přijímali vyvážený dostatek draslíku pro optimální zdraví. To platí zejména pro starší lidi, protože vysoký krevní tlak, mrtvice, ledvinové kameny a osteoporóza jsou u starších lidí častější.

Shrnutí:

  • Nedostatek nebo nadbytek draslíku vzniká jen zřídkakdy prostřednictvím stravy. Přesto je udržování dostatečného příjmu draslíku důležité pro vaše celkové zdraví.

Závěr

Draslík je jedním z nejdůležitějších minerálů v těle, protože pomáhá regulovat rovnováhu tekutin, svalové kontrakce a nervové signály.

Strava s vysokým obsahem draslíku navíc může pomáhat snižovat krevní tlak a zadržování vody v těle, chránit před mrtvicí a předcházet osteoporóze a ledvinovým kamenům.

Bohužel jen velmi málo lidí přijímá draslík v dostatečném množství. Chcete-li ho do své stravy dostat více, konzumujte více potravin bohatých na draslík, jako je například zelená řepa, špenát, kapusta a losos.

Stále platné nutriční doporučení od expertů z Harvardu v roce 2022

Odborníci z Harvard School of Public Health uveřejnili v roce 2011 nové nutriční doporučení ve formě tzv. talíře zdravého stravování, který byl určen americkému ministerstvu zemědělství a dalším odborníkům. Univerzita touto novou směrnicí nahradila překonanou a zavádějící potravinovou pyramidu, protože ta byla ovlivněna finančními zájmy, mj. "mléčnou" lobby. V této souvislosti konstatovali:

Američané jsou dnes nejbohatším národem na světě, ale zároveň nejtlustším a nejnemocnějším

Tato nová "pyramida" shrnuje nejlepší dietní informace, které jsou dnes k dispozici a nejsou vytesané do kamene, protože vědci nepochybně objeví v následujících letech nové informace pro zdravé stravování.

Doporučení:

  • 50% zelenina a ovoce (nepočítat do toho brambory), omezeně brambory, protože mají negativní dopad na hladinu cukru v krvi (mají vysoký glykemický index)
  • 25% celozrná strava, nižší vliv na hladinu krevního cukru a inzulínu oproti rafinovaným obilovinám
  • 25% protein - bílé maso, fazole a ořechy, přičemž omezte červené maso a vyhněte se zpracovanému jako je například slanina a klobásy

Používejte zdravé rostlinné oleje a vyhýbejte se částečně hydrogenovaným olejům, které obsahují nezdravé trans-tuky. Pijte vodu, kávu nebo čaj. Vyhýbejte se sladkým nápojům, vyřaďte - omezte mléko a mléčné výrobky - jedna až dvě porce denně jen pokud si to přejete a omezte džusy - maximálně malá sklenice denně.

S nízkým obsahem tuku neznamená zdravé

Experti z Harvardu doporučují vyřadit z jídelníčku mléčné výrobky s tím, že k získávání vápníku pro lidský organismus je mnohem vhodnější například zelenina jako je kapusta, brokolice nebo květák, případně ze sojového mléka nebo luštěnin a ořechů.
 
Zdroj: Harvard - Healthy Eating Plate

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií.

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín.

 

Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně prevence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

Rozhovor s MUDr. SOŇOU PEKOVOU - 8. červenec 2021

Na svobodném kanálu

+

Soňa Peková odpovídá na dotazy posluchačů - 27. října 2021 a nové vyjádření z 2. ledna 2022, protože "PFIZER" musí zveřejnit utajované dokumenty... + 15. ledna 2022

 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

KNIHA

NACISTICKÉ KOŘENY "BRUSELSKÉ EU"

 MUDr. Matthias Rath, Paul Anthony Taylor, Aleksandra Niedzwiecki a August Kowalczyk

v češtině je možno knihu přečíst online zde

Co jste už vždycky chtěli vědět o ‘bruselské EU’ - Ale nikdo se neodvážil vám o tom říci!

 

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam sportovců zemřelých od 1.1.2021 do 30.4.2022 v souvislosti s "vakcinací"

DEAD (649)

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

 

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

 

Standardní verze