Je melatonin bezpečný pro děti?

- Pixabay

Ing. Zdeněk Rozehnal

Odhaduje se, že až 75% dětí školního věku nemá dostatek spánku (1).

Špatný spánek může ovlivnit náladu dítěte a jeho schopnost dávat pozor a učit se. Je také spojován se zdravotními problémy, jako je dětská obezita (2, 3,  4 ).

Proto někteří rodiče uvažují o tom, že by svým dětem podávali melatonin, hormon a oblíbenou pomůcku na spaní.

Ačkoli je melatonin považován za bezpečný pro dospělé, možná vás zajímá, zda vaše dítě může melatonin bezpečně užívat.

Následuje vysvětlení, zda děti mohou bezpečně užívat melatoninové doplňky stravy.

Co je melatonin?

Melatonin je hormon produkovaný šišinkou, která se nalézá v mozku.

Často je označován jako spánkový hormon a pomáhá tělu připravit se na spánek tím, že nastavuje vnitřní hodiny, kterým se také říká cirkadiánní rytmus (5).

Hladina melatoninu večer stoupá, čímž dává tělu najevo, že je čas jít spát. Naopak hladina melatoninu začíná klesat několik hodin předtím, než je čas vstávat.

Tento hormon hraje roli i v dalších funkcích kromě spánku. Pomáhá regulovat krevní tlak, tělesnou teplotu, hladinu kortizolu a funkci imunitního systému (6, 7, 8).

V Česku, Slovensku i v USA je melatonin volně prodejný v mnoha obchodech s léky.

Lidé užívají melatonin, aby se vyrovnali s různými problémy souvisejícími se spánkem, jako např:

  • nespavost
  • poruchy spánku související s duševním zdravím
  • syndrom zpožděné spánkové fáze
  • poruchy cirkadiánního rytmu
  • překračování časových pásem

V jiných částech světa, včetně Austrálie, Nového Zélandu a některých evropských zemí, je však melatonin dostupný pouze na lékařský předpis.

Shrnutí:

  • Melatonin je hormon, který vám pomáhá usínat tím, že nastavuje vaše vnitřní hodiny.

Pomáhá melatonin dětem usnout?

Mnoho rodičů se zajímá, zda mohou doplňky stravy s melatoninem pomoci jejich dětem usnout.

Existují dobré důkazy, že tomu tak může být.

Týká se to zejména dětí s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), autismem a dalšími neurologickými onemocněními, která mohou ovlivňovat jejich schopnost usnout (9, 10, 11).

Například analýza 35 studií u dětí s autismem zjistila, že doplňky stravy s melatoninem jim pomáhají rychleji usnout a déle vydržet spát (12).

Podobně analýza 13 studií zjistila, že děti s neurologickým onemocněním při užívání melatoninu usínaly v průměru o 29 minut rychleji a spaly o 48 minut déle (13).

Podobné účinky byly pozorovány i u zdravých dětí a dospívajících, kteří mají problémy s usínáním (14, 15, 16).

Problémy se spánkem jsou však složité a mohou být způsobeny celou řadou faktorů.

Například používání přístrojů vyzařujících modré světlo v noci může potlačit produkci melatoninu. V takovém případě může pouhé omezení používání technologií před spaním pomoci léčit problémy se spánkem (17).

V jiných případech může být důvodem, proč vaše dítě nemůže usnout nebo zůstat spát, nediagnostikovaný zdravotní stav.

Proto je nejlepší, když se před tím, než dítěti podáte doplněk stravy na spaní, poradíte s odborníkem, který může provést důkladné vyšetření a přijít na kloub problému.

Shrnutí:

  • Existují dobré důkazy o tom, že melatonin může dětem pomoci rychleji usnout a spát déle. Nedoporučuje se však podávat dětem melatoninové doplňky bez předchozí konzultace s odborníkem.

Je melatonin pro děti bezpečný?

Většina studií ukazuje, že krátkodobé užívání melatoninu je pro děti bezpečné a nemá téměř žádné vedlejší účinky.

U některých dětí se však mohou vyskytnout příznaky, jako je nevolnost, bolesti hlavy, pomočování, nadměrné pocení, závratě, ranní ospalost, bolesti žaludku a další (18).

V současné době si někteří zdravotníci nejsou jisti dlouhodobými vedlejšími účinky melatoninu, protože v tomto ohledu bylo provedeno jen málo výzkumů. Proto se mnozí lékaři obávají doporučovat melatonin při problémech se spánkem u dětí.

Nicméně některé výzkumy zjistily, že melatonin je bezpečný a účinný pro děti s poruchami spánku a neurologickými onemocněními, jako je například porucha autistického spektra (19, 20, 21).

Americká pediatrická akademie (AAP) doporučuje začít s nízkou dávkou pouhých 0,5-1 mg, a to 30-90 minut před spaním (22).

Dokud nebudou provedeny dlouhodobé studie, nelze říci, zda je melatonin pro děti zcela bezpečný (23).

Navíc v současné době žádný výzkum nepodporuje účinnost a bezpečnost doplňků stravy s melatoninem u kojenců. Nejlepší je vyhnout se podávání melatoninu kojencům, pokud nejsou pod přímým dohledem pediatra.

Pokud má vaše dítě potíže s usínáním nebo s udržením spánku, je nejlepší navštívit lékaře.

Shrnutí:

  • Většina studií ukazuje, že melatonin je bezpečný a nemá téměř žádné vedlejší účinky, ale dlouhodobé účinky doplňků stravy s melatoninem u dětí jsou z velké části neznámé a proto doplňky stravy s melatoninem nejsou dlouhodobě pro použití u osob do 18 let doporučeny.

Další způsoby, jak pomoci dítěti usnout

Někdy lze problémy se spánkem vyřešit bez použití léků nebo doplňků stravy, jako je melatonin. Často jsou totiž problémy se spánkem způsobeny tím, že se děti věnují činnostem, které je mohou udržet vzhůru dlouho do noci.

Pokud má vaše dítě problémy s usínáním, zvažte tyto tipy, které mu pomohou rychleji usnout:

  • Stanovte jim čas pravidelného spánku: Usínání a probouzení ve stejnou dobu každý den může trénovat vnitřní hodiny vašeho dítěte, díky čemuž bude snadněji usínat a probouzet se ve stejnou dobu (24, 25).
  • Omezte jim používání technologií před spaním: Elektronická zařízení, jako jsou televize, chytré telefony, počítače vyzařují světlo, které narušuje tvorbu melatoninu. Zabránit dětem v jejich používání jednu až dvě hodiny před spaním jim může pomoci rychleji usnout (17).
  • Pomozte jim relaxovat: Nadměrný stres může podporovat bdělost, takže když dítěti pomůžete před spaním relaxovat, může mu to umožnit rychlejší usnutí (26).
  • Vytvořte jim pravidelný režim před spaním: Rituály jsou skvělé pro menší děti, protože jim pomáhají uvolnit se, aby jejich tělo vědělo, že je čas jít spát (27).
  • Udržujte nízkou teplotu v ložnici: Některé děti mají problém dobře usnout, když je jim příliš teplo. Ideální jsou standardní nebo mírně chladné teploty v místnosti.
  • Dopřejte jim přes den dostatek slunečního světla: Dostatek slunečního světla během dne může dětem, které mají problémy se spánkem, pomoci rychleji usnout a vydržet spát déle (28).
  • Před spaním děti vykoupejte: Koupel nebo sprcha zhruba 90-120 minut před spaním může dítěti pomoci uvolnit se a dosáhnout hlubšího a kvalitnějšího spánku (29, 30).

Shrnutí:

  • Existuje spousta přirozených způsobů, jak pomoci dítěti usnout. Patří mezi ně stanovení doby spánku, omezení používání technologií vyzařujících  modré světlo před spaním, vytvoření rutiny před spaním, dostatek slunečního světla během dne a pomoc při relaxaci před spaním.

Závěr

Dobrý spánek je pro zdravý život zásadní.

Většina krátkodobých studií ukazuje, že melatonin je bezpečný, nemá téměř žádné vedlejší účinky a může dětem pomoci rychleji usnout a spát déle.

Jeho dlouhodobé užívání však není u dětí dobře prozkoumáno. Z tohoto důvodu se nedoporučuje podávat dítěti melatonin, pokud vám to nedoporučí lékař.

V mnoha případech mohou být příčinou špatného spánku návyky dětí před spaním, například používání přístrojů vyzařujících modré světlo.

Omezení jejich používání před spaním může dětem pomoci rychleji usnout.

Mezi další tipy, které napomáhají usínání, patří stanovení pravidelné doby spánku, pomoc dětem při relaxaci před spaním, vytvoření režimu před spaním, zajištění chladu v jejich pokoji a dostatek slunečního světla během dne.

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín.

 

Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně prevence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

  Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

Zblblo již lidstvo natolik, že se nechá obelhat pohádkami o vražedném oxidu uhličitém?

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

TEČKOVANÝ PŘÍBĚH

"NEVĚŘÍM UŽ BÍLÝM PLÁŠŤŮM, ALE LIDEM"

medicinský inženýr

JURAJ Orság


 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

KNIHA

NACISTICKÉ KOŘENY "BRUSELSKÉ EU"

 MUDr. Matthias Rath, Paul Anthony Taylor, Aleksandra Niedzwiecki a August Kowalczyk

v češtině je možno knihu přečíst online zde

Co jste už vždycky chtěli vědět o ‘bruselské EU’ - Ale nikdo se neodvážil vám o tom říci!

 

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam sportovců zemřelých od 1.1.2021 do 22.7.2022 v souvislosti s "vakcinací"

Ú MRTÍ - 818

SRDEČNÍ ZÁSTAVY - 1225

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

 

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

Standardní verze