Špatné představy o spánku, které mohou poškodit Vaše zdraví

 

Ing. Zdeněk Rozehnal

Lidé stráví přibližně až jednu třetinu života ve spánku. Tato fáze života je sice studována, ale spánek stále zůstává zahalen mnoha tajemstvími. Nicméně se ví, že spánek je úzce spojen s naší výkonnostní, náladou a zdravím.

Probdělá noc neznamená jen, že jsme ráno podráždění. V krátkodobém horizontu to může znamenat špatný výkon v práci nebo ve škole.  Na druhé straně, chronický nedostatek spánku může způsobit vážné zdravotní problémy, včetně zvýšeného rizika infarktu a předčasné úmrtnosti.

Nová studie, která byla publikována v časopise Sleep Health odhalila špatné spánkové mýty.

Zde jsou nejškodlivější názory:

Dospělým lidem postačuje pouze pět hodin nebo méně spánku

Vědci tento názor zařadili na první místo možného poškození zdraví.

Nedostatek spánku ovlivňuje Vaše srdce, zvyšuje se riziko vysokého krevního tlaku a srdečního infarktu. Je negativně ovlivněn Váš mozek, protože se snižují kognitivní funkce a zvyšuje se riziko deprese. Zároveň stoupá dvojnásobná možnost propuknutí cukrovky a zvyšuje se riziko obezity.

Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí v New Yorku je pro dospělé osoby nutný pravidelný spánek v rozmezí  7 - 9 hodin denně. A to bez výjimek. Ředitel tohoto centra, dr. Steven Feinsilver řekl:

 

„Můžete si zvyknout na méně spánku, ale zároveň s tím si zvyknete na to, že nejste trvale v pohodě“.

 

Sledování televize je dobrý způsob, jak relaxovat před spaním

Některým z Vás je asi známo, že to není nejlepší názor, přičemž jde o víc. Mobilní telefony, notebooky, tablety a další elektronika totiž emitují „modré světlo“, které má negativní vliv na spánek. A to i některé "úsporné" žárovky.

Více: Šišinka-světloměr a regulátor v organismu.

Doporučuje se zamezit kontaktu s "modrým světlem" 2 hodiny před spánkem. Dobré je, že některé mobily již mají filtr modrého světla, ale musíte si jej zapnout.

 

„Lůžka jsou na spaní, s jednou výjimkou, ale sledování televize a internetu to není“,

řekl dr. Feinsilver.

Není důležité v jakou denní dobu spíte

Nás organismus má tendenci následovat přirozený rytmus bdění a spánku, který je naladěn z nějakého důvodu na západ a východ slunce. Nejvíce "posilující" spánek je mezi 22,00 - 03,00 hodinou. protože se v epifýze v této době nejvíce tvoří hormon melatonin a to je právě ten hormon, který dodává pocit odpočinku a svěžesti.

Ve věku 50 let je produkce melatoninu na pouhé šestině maximálního stavu (obdobně s vyšším věkem klesá tvorba koenzymu Q10, až se blíží nule). Je tak hlavní příčinou nespavosti a depresí starých lidí. Jeho produkce je nepříznivě ovlivněna i podáváním některých léků, například jedna dávka běžného acylpyrinu snižuje jeho tvorbu až o 75 %. A pozdním spánkem si nevědomě snižujeme jeho tvorbu. Je nutné uvést, že je to silný posilovač imunity. Myši, které dostávaly pravidelně tento hormon večer do vody, se dožily o 20% vyšího věku, oproti skupině, která jej nedostávala.

 

Nízká hladina MELATONINU urychluje procesy spojené právě se stárnutím

 

V souvislosti s našimi pracovními povinnostmi, rodinou a společenskému životu ne vždy v noci spíme. Pokud se jedná o občasnou záležitost, tak nemusí vzniknout problém. Ale časové posunutí spánkového režimu není zdravé.

Autoři této studie uvádějí, že jednotlivci, kteří pracují v nočních směnách, často prožívají cirkadiánní desynchronizaci spánkového rytmu a tím mají nižší kvalitu spánku. V konečném důsledku to znamená vyšší riziko zdravotních následků, včetně deprese a cukrovky.

Příplatky za „noční práci“ zdaleka nevyváží možná zdravotní rizika, zvláště pokud se jedná o dlouhodobý stav.

„Načasování spánku je důležité,“ uvedla autorka studie Dr. Rebecca Robbins, PhD., „proto vidíme zvýšenou nemocnost jedinců, pracujících ve směnných provozech.“

Zároveň je u nich zákonitě zjišťována předčasná úmrtnost.

Jednorázové zkrácení spánku se negativně neprojeví

Lidé, kteří zkrátí z různých důvodů svůj spánek již o několik desítek minut, než na který jsou zvyklí, mají prokazatelně snížené kognitivní funkce, což se může negativně projevit v pracovní činnosti. A navíc může vzniknout začarovaný kruh tím, že budete mít zhoršenou kvalitu spánku další den.

Někteří jedinci jsou více citlivější i na tyto relativně malé změny, což se u nich projevuje i při přechodu na „letní čas“...

Ležení v posteli se zavřenými očima je téměř stejně dobré jako spaní

Můžete mít pocit, jako byste měli v posteli dostatek odpočinku, i když se Vám nepodaří usnout, ale vědci hodnotí tento mýtus jako falešný a potencionálně škodlivý.

Všechny orgány od mozku k srdci až po plíce funguje odlišně, pokud spíte ve srovnání s bděním. Pokud vnímáte bdělost, zbytek těla to také dělá.

Dostupné důkazy potvrzují, že kognitivní aktivita se liší ve spánku ve srovnání se bděním se zavřenými očima.

Schopnost usnout kdykoliv a kdekoliv je známkou zdravého spánku

„Zdravému spáči trvá několik minut než usne. Pokud lidé usínají hned, může to znamenat nedostatek spánku,“ konstatovala dr. Robbins.

Okamžitě usnout v letadle nebo na nudné schůzi může ve skutečnosti indikovat značný nedostatek spánku, či zdravotní problém.

Alkohol před spaním zlepší Váš spánek

Je další z mylných představ. Ať je forma alkoholu jakákoliv, nepomůže Vám to lépe spát. Ve skutečnosti se budete následující den cítit unavení.

Nejen, že je to nesmírně špatné, ale je to také velmi nebezpečné“, řekl dr. Feinsilver. Může to způsobit spánkovou apnoe nebo ji zhoršit.

Váš mozek a tělo se mohou naučit fungovat stejně dobře s menší dobou spánku

Věda říká opak. Můžete používat „životabudiče“, ale to je špatné. Více šálků kávy není ta správná cesta. Navíc vzniká závislost, přičemž se účinek postupně snižuje, takže množství kofeinu musíte navyšovat až do doby, kdy nějaký orgán díky vysokému zakyselení organismu selže.

Všechny důkazy ukazují, bez stínu pochybnosti, že chronický nedostatek spánku, pět nebo 6 hodin denně, je spojen s celou řadou nepříznivých následků.

I když je to pro společníky nepříjemné, hlasité chrápání je většinou neškodné

Hlasité chrápání je ve skutečnosti jedním z nejběžnějších příznaků spánkové apnoe, poruchy, při které se může jedinci ve spánku zastavit dýchání.

Chronické hlasité chrápání může znamenat, že dýchací cesty jsou v noci blokovány. Ale ne vždy to musí být projevem spánkové apnoe.

Spánková apnoe ovlivňuje kvalitu spánku. Pokud tedy hlasitě chrápete a k tomu trpíte únavou nebo ospalostí během dne, je předpoklad, že ji máte.

Jedinci s dalšími zdravotními obtížemi, včetně nadváhy nebo obezity, s vysokým krevním tlakem, případně holdující kouření, zvyšují riziko vzplanutí této nemoci.

Závěr

V nově publikované studii vědci říkají, že běžné mylné představy o spaní mohou vést k nezdravému chování ve spojitosti se spánkem.

Kvalita spánku je spojena s pozitivními i negativními zdravotními účinky. Vědci doufají, že odhalením těchto mýtů, jednotlivci zlepší své vlastní chování především před spaním, a tím zkvalitní své zdraví.

 

 

Cílem medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

KLOUBNÍ VÝŽIVA

 

MUDr. Ladislav Šafránek, lékař pro zdravou dlouhověkost

ČLÁNEK

Nejlepší kloubní výživa

jako jediná obnovuje kloubní chrupavku

 

 

CELADRIN  BARNY´S

 

 

SANDŘIN PŘÍBĚH

ÚSPĚŠNÉ UZDRAVENÍ Z RAKOVINY

 

Sandra: Nikdy nezapomenu na ten POCIT BEZNADĚJE, STRACHU, co ve mně lékaři vyvolali, na to jak jsem byla jen další nemocná.

ČLÁNEK  ZDE

Se Sandrou hovořila: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.

k

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

 

EXTRAKT           SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

ZDE ROSTE ČERVENÁ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY

 

 

 

 CORDYCEPS, extra silný

nejvyšší množství účinných látek

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

 

 

KAPSAICIN

 

 

OREGÁNO         ECHINACEA

garance: 70-80% Carvacrolu

Každé druhé české dítě trpí atopickým ekzémem !!!

v pořadu ČT Pološero září 2014 - Česko, odpadkový koš Evropy -  odkaz 

ČLÁNEK

 

 

MELATONIN

á 1,25 mg                    á 5 mg

 

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA