Zdřímnutí prospívá! 12 tipů jak si nejlépe zdřímnout a 6 způsobů jak může zlepšit vaše zdraví

J. D. Heyes

Je odpoledne a vy se pokoušíte najít zdůvodnění, proč si někde v klidu nezdřímnout?

Máte před sebou ještě hodně práce. Nechcete vypadat jako lenoši. Dnes večer půjdete raději spát o chvilku dřív. Cítíte se provinile, protože v tuto denní dobu se vám vždy chce spát.

Co byste ale řekli tomu, kdybychom vám vysvětlili, že odpolední zdřímnutí je nejen dobrý nápad, ale ve skutečnosti pomáhá i vašemu zdraví? Opravdu je to tak. Uprostřed odpoledne vám může zdřímnutí v délce 10 minut (což někteří lidé označují jako „posilující spánek“) pomoci zůstat pozorní po dobu dalších dvou hodin. A to bývá zpravidla dostatečné k tomu, abyste úspěšně zakončili svůj běžný pracovní den.

12 tipů k tomu, aby vaše odpolední zdřímnutí bylo co nejefektivnější:

  • Zhodnoťte si svůj pravidelný spánkový návyk. Dr. Sara Mednick, Ph.D. ve své knížce Take a Nap! upozorňuje, že optimální čas pro odpolední zdřímnutí záleží na tom, kdy se ráno probouzíte. Lidé, kteří vstávají brzy (tzn kolem 5:00 hod) by měli volit odpolední čas kolem 1:00 hod.
  • Načasujte si zdřímnutí nejlépe na odpoledne. Koncem 80. let min. stol. vědci začali zkoumat užitečnost krátkého denního spánku. Jedním z prvních zjištění bylo, že spánek uprostřed odpoledne je přirozenou součástí našeho života.
  • Přemýšlejte. Pokud býváte vzhůru ještě pozdě večer (nebo i celou noc), není to pro vás vůbec dobré. A pokud už máte takovou noc za sebou, určitě uvažujte o tom, že následující den si dopřejete odpolední spánek.
  • Dbejte na bezpečnost! Pokud váš noční spánek trvá 6 a méně hodin, zdvojnásobuje se riziko, že budete usínat za volantem (viz https://drowsydriving.org/about/facts-and-stats/). Prokázalo se, že vaši pozornost vylepší 30-minutový spánek.
  • Vyhýbejte se nočním směnám. Vědecká studie zaměřená na dělníky v nočních směnách zjistila, že kromě večerního zdřímnutí a pití kávy zlepšuje pozornost i odpolední spánek - v takovém případě není potřeba pít tolik kávy, která se pak může projevovat škodlivými účinky.
  • Dodržujte optimální délku zdřímnutí! Byly ověřovány různé délky a ukázalo se, že pro většinu lidí nejvíce vyhovuje pouhých 10-20 minut.
  • Nastavit si budík není chybou. Pro dodržení optimální doby zdřímnutí je nastavení budíku opravdu prospěšné,“ říká Janet Kennedy, Ph.D., klinická psycholožka a zakladatelka centra pro léčbu spánkových poruch.
  • Najděte si co nejlepší místo - nejvíc vyhovuje tmavá a tichá místnost, kde si můžete lehnout.
  • Používejte meditační techniky. Mnoho lidí zaznamenává, že pokud stojí nebo sedí, chce se jim spát, ale jakmile se uloží ke spánku, jejich mysl začne vířit. K jejímu ztišení bývají nejlepší techniky pozorování dechu nebo vizualizace.
  • Důvěřujte svému instinktu. „Někteří lidé nejsou stvořeni pro odpolední zdřímnutí,“ řekla J. Kennedy reportérovi z The Huffington Post. V takovém případě si tedy potřebujete dopřát dostatek spánku v noci.
  • Nedostává se vám nočního spánku? „Pokud má člověk potíže se spaním v noci - ať už nemůže usnout nebo protahuje své noční bdění - vždy v takových případech radím si odpoledne zdřímnout,“ říká J.Kennedy
  • Neriskujte. Některá místa prostě nejsou pro zdřímnutí určena - také vaše pracoviště mezi ně patří.

6 zdravotních přínosů odpoledního zdřímnutí:

  • Znovu připomínáme, že zdřímnutí je přínosem pro udržování vaší pozornosti: studie prováděná v NASA zjistila, že piloti po 40-minutovém spánku vykazovali mnohem vyšší koncentraci než piloti bez spánku. Už pouhých 20 minut rozproudí krev směnového dělníka. ( viz https://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Mens_Health_Watch/2008/September/on-call-caught-napping )
  • Zdřímnutí zlepšuje učení a pamatování: víme, že poznávacímu procesu velmi napomáhá spánek ve fázi REM, takže není překvapením, že tento přínos poskytuje i kratší zdřímnutí.
  • Zdřímnutí zvyšuje kreativitu: vědci zjistili, že i krátký spánek, ve kterém byla dosažena REM fáze, napomáhá řešit problém, se kterým člověk usínal.
  • Zdřímnutí přináší povzbuzení: mnoho šéfů tomu nebude věřit, ale vědci prokázali, že odpolední zdřímnutí je výborným lékem na únavu a lenost v práci.
  • Pozvedněte svého ducha: ospalost vede k podrážděnosti. Jen si vybavte, jak se to projevuje na batoleti, které nemůže spát.
  • Úleva od stresu: zdřímnutí někdy určitě může být přepychem, ale občas i útěk k velmi krátkému spánku mívá až zázračně pozitivní efekt na vaši stresovou zátěž, což rovněž snižuje vaše riziko srdečního onemocnění.

Zdroje:
https://www.huffingtonpost.com/2014/08/11/best-nap-napping-tips_n_5648651.html?utm_hp_ref=healthy-living
https://www.huffingtonpost.com/2013/03/11/nap-benefits-national-napping-day_n_2830952.html?utm_hp_ref=healthy-living
https://drowsydriving.org/about/facts-and-stats/
https://www.utu324.com/agreements/Union Docs/Fatigue Rest/FRF-010.pdf
https://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Mens_Health_Watch/2008/September/on-call-caught-napping
https://science.naturalnews.com/sleep.html


Originál:  https://www.naturalnews.com/046480_naps_health_benefits_stress_reduction.html


 

Více:

 

 

Cílem medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

KLOUBNÍ VÝŽIVA

 

MUDr. Ladislav Šafránek, lékař pro zdravou dlouhověkost

ČLÁNEK

Nejlepší kloubní výživa

jako jediná obnovuje kloubní chrupavku

 

 

CELADRIN  BARNY´S

 

 

SANDŘIN PŘÍBĚH

ÚSPĚŠNÉ UZDRAVENÍ Z RAKOVINY

 

Sandra: Nikdy nezapomenu na ten POCIT BEZNADĚJE, STRACHU, co ve mně lékaři vyvolali, na to jak jsem byla jen další nemocná.

ČLÁNEK  ZDE

Se Sandrou hovořila: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.

k

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

 

EXTRAKT           SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

 

ZDE ROSTE ČERVENÁ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY

 

Betaglucan MaxCell

 

 

KOLOIDNÍ STŘÍBRO

využití koloidního stříbra ZDE

 

 

OREGÁNO         ECHINACEA

garance: 70-80% Carvacrolu

Každé druhé české dítě trpí atopickým ekzémem !!!

v pořadu ČT Pološero září 2014 - Česko, odpadkový koš Evropy -  odkaz 

ČLÁNEK

 

 

MELATONIN

á 1,25 mg                    á 5 mg

 

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA