Dlouhodobé sezení zvyšuje riziko rakoviny až o 66%

David Gutierrez

Pokud většinu svého aktivního času sedíte, může to zvýšit rizika určitých druhů rakovin až o překvapujících 66%. To je závěr, ke kterému dospěla studie prováděná vědci z německé univerzity v Regensburgu a jež byla publikována v červnu t.r. v magazínu the Journal of the National Cancer Institute.

Příznačné ovšem je, že riziko rakoviny se zvyšuje úměrně k času stráveného sezením a není analogicky zase snižováno podle doby, kterou strávíte cvičením.

„Sezení mívá škodlivý dopad na vznik rakoviny dokonce i mezi fyzicky aktivními jedinci a znamená to, že pouze omezování doby strávené sezením může hrát rozhodující roli v prevenci rakoviny,“ uvedli vědci v závěrech studie.

Přímá propojenost

V rámci provádění této studie vědci vyhodnotili výsledky z celkem 43 pozorovacích studií, zahrnujících celkem přes 4 milióny lidí, u kterých došlo k 68 936 případům vzniku rakoviny. Ukázalo se, že lidé, kteří strávili většinu času sezením, vykazovali o 66% vyšší riziko vzniku rakoviny ve srovnání s těmi, kteří seděli nejkratší dobu. Druhy rakovin, ke kterým docházelo nejčastěji, byly rakovina tlustého střeva, plic nebo dělohy.

Za každé dvě hodiny, které člověk tráví sezením, se jeho riziko rakoviny plic zvyšuje o 6%, riziko rakoviny tlustého střeva o 8% a u žen se riziko rakoviny dělohy zvyšuje o 10%.

Toto narůstající riziko nebývá vůbec ovlivňováno tím, kolik času člověk věnuje cvičení - doba sezení se ukázala být nezávislým rizikovým faktorem. U těch, kteří seděli u televize bylo ale riziko mírně vyšší ve srovnání s těmi, kteří sedí při aktivní činnosti. Tento fakt by asi mohly podle vědců částečně vysvětlovat nezdravé stravovací návyky během sledování televize.

Zatímco výsledky vyhodnocování rakoviny plic byly na hranici statistické významnosti, výsledky druhých dvou rakovin byly mnohem průkaznější.

„Studie potvrzuje příčinnou souvislost mezi sedavým způsobem života a rakovinami tlustého střeva i dělohy,“ napsali Lin Yang a Graham A. Colditz, MD, DrPH z Washingtonské univerzity ve svém průvodním komentáři.

Vstaňte a hýbejte se

Sedavý způsob života je nyní považován za narůstající faktor ohrožující veřejné zdraví. Už jiné předchozí studie ukázaly, že pokud člověk stráví průměrně 6 hodin denně sezením před televizí, zkracuje to jeho život asi o 5 let.

V USA a Velké Británii je dnes pouze méně než polovina všech dospělých natolik fyzicky aktivních, aby splňovali alespoň minimální doporučení podle WHO (the World Health Organization). Je to opravdu tak: dospělí v těchto zemích tráví v průměru až 90% svého volného času sezením.

Tento trend přitom neustále roste a lze jej připisovat především na vrub moderní technice. „Naše doba trávená sezením se bohužel prodlužuje také kvůli sezení ve škole, v práci, při motorizované přepravě, sezením u televize nebo u počítače,“ připomíná G. A. Colditz.

Ačkoliv zůstává stále nejasné, proč sedavý styl zvyšuje riziko rakoviny i mezi lidmi, kteří cvičí, vědci dokládají, že tento návyk způsobuje i další rizikové faktory, vztahující se k obezitě, vysokému tlaku nebo ke zvýšeným hladinám cholesterolu, triglyceridů nebo glukózy. A tyto všechny souvisí také s rizikem rakoviny.

„Doba sezení nahrazuje stále více čas lehké tělesné aktivity a způsobuje menší výdeje energie, doprovázené přibýváním na váze, které pak souvisí se zvyšováním rizika rakoviny,“ uvádí vědci v závěrech studie.

Dokonce i lidé, kteří potřebují sedět celou pracovní dobu za stolem, mají možnost snižovat toto riziko. Je jen potřeba přerušovat čas sezení přestávkami, kdy se pohybují.

„Takže místo abyste telefonovali svým kolegům nebo jim posílali maily, zvedněte se ze židle a zajděte si za nimi do kanceláře,“ radí vědci.

Kromě toho, že se budete častěji zvedat ze židle, měli byste ale také více cvičit.

V závěru studie se nakonec uvádí: „Pokud lidé nevěnují čas rannímu běhání, pak alespoň chození pěšky nebo jízda na kole do zaměstnání či rychlá chůze před obědem mohou přinášet velký prospěch pro vaše zdraví.“

Použité zdroje:
https://www.natureworldnews.com/articles/7611/20140617/much-sitting-increases-cancer-risk-study-finds.htm
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-06/oupu-sbi060914.php
https://www.universityherald.com/articles/9963/20140617/physical-inactivity-colon-lung-cancer-regensburg-germany.htm
https://www.dailymail.co.uk/health/article-2659262/Sitting-extra-two-hours-increases-risk-cancers-10.html
https://www.scientificamerican.com/article/prolonged-sitting-may-increase-risk-of-certain-cancers/
https://science.naturalnews.com/cancer.html

Originál: https://www.naturalnews.com/045770_cancer_risk_sitting_sedentary_lifestyle.html

 

 

  KOMPLEXNĚ O PREVENCI

PROTI VŠEM PATOGENŮM,

i COVID-19

ZDE

Cílem medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

EXTRAKT           SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!
 

153+ zkušeností

s červenou REISHI ZDE

ZDE ROSTE ČERVENÁ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY

 

 

 

KOLOIDNÍ

        STŘÍBRO            ZLATO

KVALITA PHARMA ACTIV

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK

117+ ZKUŠENOSTÍ

ZDE

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

 

 

ČAGA

extrakt

100% Sibiřská ČagaDuanwood Red Reishi Extrakt 40% polysachardiu, 4% triterpenů
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

k

 

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA