Přínosy šťávy z hroznového vína

 

 

 

 

 

 

 

- Pixabay

Barbora Nová

Hroznová šťáva je nápoj známý svou zářivou barvou a sladkou, mírně trpkou chutí, přičemž mnoho lidí ji považuje za zdravou alternativu sladkých nápojů, jako jsou limonády. Podle nejnovějších poznatků si můžeme 100% ovocný džus dopřát jako součást vyvážené stravy v přměřeném množství (1).

Vzhledem k obsahu cukru a kalorií se však můžete ptát, zda je hroznová šťáva stejně zdravá jako čerstvé ovoce.

Tento článek se zabývá výživovým obsahem, výhodami a nevýhodami hroznové šťávy.

Druhy hroznové šťávy

Existuje několik druhů hroznové šťávy. Liší se výživovým obsahem a tím, z jakých konkrétních hroznů se vyrábí. Fialová hroznová šťáva je nejčastěji dostupnou komerční odrůdou a vyznačuje se tmavou barvou.

Zakoupit si můžete také bílou hroznovou šťávu, která se vyrábí z hroznů se zelenou slupkou a může se pochlubit o něco sladší chutí.

Některé hroznové šťávy jsou označeny jako 100% šťáva, což znamená, že všechny složky jsou získány z ovoce nebo zeleniny (2).

Jiné druhy jsou označeny jako šťáva z koncentrátu. To znamená, že z nich byla odstraněna většina vody a výsledkem je koncentrovanější produkt (2).

Hroznová šťáva je také součástí mnoha džusových koktejlů, z nichž některé obsahují směs několika druhů ovoce.

Hroznová šťáva může být slazená nebo neslazená. Slazená hroznová šťáva obsahuje přidané cukry, například kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy. Přidaný cukr najdete uvedený na etiketě složení.

Shrnutí:

  • K dispozici je několik druhů hroznové šťávy. Liší se podle toho, zda jsou slazené, podle druhů použitých hroznů a podle toho, zda jsou vyrobeny z koncentrátu, směsi ovoce nebo ze 100% ovocné šťávy.

Výživné látky

Ačkoli má hroznová šťáva vysoký obsah sacharidů a přírodního cukru, je také dobrým zdrojem několika živin, včetně vitaminu C a manganu.

Jeden šálek (240 ml) neslazené fialové hroznové šťávy obsahuje následující živiny (3):

  • Kalorie: 152
  • Bílkoviny: 1 gram
  • Tuk: 0,3 gramu
  • Sacharidy: 37,4 gramů
  • Vláknina: 0,5 gramu
  • Vitamin C: 70% referenční hodnoty příjmu (RHP)
  • Mangan: 26% RHP
  • Draslík: 6% RHP
  • Měď: 5% RHP
  • Draslík: 6% RHP

Mnoho druhů hroznové šťávy obsahuje přidanou kyselinu askorbovou, známou také jako vitamin C. Tato živina je nezbytná pro funkci imunitního systému a zdraví pokožky (4).

Hroznová šťáva je také bohatá na mangan, minerál, který se podílí na tvorbě kostí a produkci některých neurotransmiterů v mozku (5).

Hroznová šťáva navíc obsahuje několik flavonoidů a polyfenolů. To jsou rostlinné sloučeniny, které působí jako antioxidanty a chrání před oxidativním stresem a záněty (6).

Shrnutí:

  • Hroznová šťáva má sice vysoký obsah sacharidů, ale zároveň obsahuje v každé porci dostatečné množství vitaminu C, manganu a antioxidantů.

Výhody

Hroznová šťáva je spojována s několika zdraví prospěšnými účinky. Může například podporovat zdraví srdce, imunitního systému a trávicího traktu.

Zlepšuje zdraví srdce

Díky obsahu antioxidačních látek bylo v několika studiích zjištěno, že hroznová šťáva může podporovat zdraví srdce.

Podle jednoho přehledu by flavonoidy obsažené v hroznové šťávě mohly přispět ke snížení několika rizikových faktorů srdečních onemocnění, včetně (7):

  • zánětů
  • hromadění plaku v tepnách
  • shlukování krevních destiček
  • hladiny cholesterolu a triglyceridů

V malé studii s 25 ženami se při každodenním pití šťávy z bílých hroznů po dobu 30 dnů zvýšila hladina HDL cholesterolu o 16% a snížila se hladina břišního (viscerálního) tuku (8).

Podobně se v přehledu uvádí, že výrobky z hroznů, včetně hroznové šťávy, mohou významně zlepšit hladinu celkového, LDL a HDL cholesterolu ve srovnání s kontrolní skupinou. Jako takové by mohly pomáhat chránit před srdečními chorobami (9).

Podporuje funkci imunitního systému

Mnoho druhů hroznové šťávy je obohaceno o mikroživinu vitamin C. Vitamin C může posílit funkci imunitního systému tím, že snižuje oxidační stres a podporuje funkci imunitních buněk (10).

Dostatek vitaminu C v každodenní stravě může snížit náchylnost k nemocem a infekcím, včetně infekcí dýchacích cest, jako je nachlazení (10, 11).

Hroznová šťáva je také skvělým zdrojem antioxidantů, jako je resveratrol, sloučenina, která může snižovat zánět a regulovat imunitní buňky (12).

Podporuje zdraví trávicího traktu

Některé výzkumy zjistily, že hroznová šťáva může podporovat zdraví vašeho trávicího systému. Nedávná studie například ukázala, že užívání hroznového prášku - což odpovídá asi 100 ml hroznové šťávy - může zvýšit rozmanitost prospěšného střevního mikrobiomu a podpořit tak zdraví trávicího traktu (13, 14).

Několik studií na zvířatech zjistilo podobné výsledky a uvedlo, že určité sloučeniny a polyfenoly extrahované z hroznů a hroznové šťávy by mohly podpořit zdraví střevního mikrobiomu (15, 16).

Některé druhy hroznové šťávy obsahují také malé množství vlákniny, a to přibližně 0,5 gramu na šálek (240 ml) (3).

I když je to mnohem méně než množství obsažené v celých hroznech, může vám pomoci splnit denní potřebu vlákniny, což je základní živina, která podporuje pravidelnost a zdraví trávicího traktu (17, 18).

Shrnutí:

  • Některé studie ukazují, že hroznová šťáva a její složky by mohly zlepšit zdraví srdce, podpořit imunitní funkce a podpořit zdraví trávicího traktu.

Nevýhody

Ačkoli hroznovou šťávu lze v rámci zdravé výživy konzumovat s mírou, je třeba vzít v úvahu i několik nevýhod.

Může zvyšovat hladinu cukru v krvi

Hroznová šťáva obsahuje vysoké množství přírodních cukrů. Dokonce i neslazené druhy obsahují 36 gramů v každé porci o objemu 1 šálek (240 ml) (3).

V porovnání s celým ovocem má ovocná šťáva také nižší obsah vlákniny. Vláknina zpomaluje vstřebávání cukru do krve a stabilizuje tak hladinu cukru v krvi (17, 18).

Některé druhy jsou také slazeny vysokým množstvím přidaného cukru. Studie ukazují, že zvýšený příjem nápojů slazených cukrem může být spojen s vyšším rizikem cukrovky 2. typu a zhoršenou kontrolou hladiny cukru v krvi (19, 20, 21).

Přitom neslazené druhy nemusí mít stejné účinky. Některé studie ukazují, že pití 100% ovocných šťáv není spojeno s vyšší hladinou cukru v krvi ani se zvýšeným rizikem diabetu 2. typu (22, 23).

Může přispívat k přibývání na váze

Hroznová šťáva má nízký obsah vlákniny, což znamená, že nezvyšuje pocit sytosti ve stejné míře jako celé ovoce (3, 24).

Studie ukazují, že tekutiny zasytí méně než pevná strava. Po vypití sklenice hroznové šťávy se tedy můžete cítit více hladoví ve srovnání s konzumací čerstvých hroznů (25, 26).

Nápoje slazené cukrem, jako je hroznová šťáva s přidaným cukrem, jsou také spojovány s vyšším rizikem přibývání na váze, nadváhy a obezity u dětí i dospělých (27, 28, 29, 30).

Některé druhy slazených hroznových šťáv jsou navíc vysoce kalorické a mohou přispívat k přibývání na váze, pokud je konzumujete ve velkém množství a pokud neupravíte svůj jídelníček jiným způsobem (31).

Shrnutí:

  • Hroznová šťáva má nízký obsah vlákniny a některé druhy obsahují přidaný cukr, což by mohlo mít negativní vliv na kontrolu hladiny cukru v krvi. Některé druhy mohou také přispívat k přibývání na váze, zejména pokud neprovedete jiné úpravy jídelníčku

Měli byste pít hroznový džus?

Hroznová šťáva je dobrým zdrojem několika důležitých vitamínů, minerálů a antioxidantů a může se hodit do zdravého a vyváženého jídelníčku.

Dbejte na to, abyste ho konzumovali v umírněné míře. Zatímco Směrnice pro výživu Američanů doporučuje omezit příjem na 120-300 ml denně, jiné výzkumy ukazují, že největší přínos pro zdraví může mít pití 100-150 ml denně (1, 32).

Experti z Harvardu doporučují celkově džusy omezit na 1 malou sklenici denně (2 dcl), viz níže. Ideální je, aby čistá nejlépe pramenitá voda tvořila naprostou většinu příjmu tekutin během dne.

Ideální je vybírat neslazené druhy vyrobené ze 100% hroznové šťávy a vyhýbat se značkám, které obsahují přidaný cukr, například kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy.

Případně se rozhodněte pro celé hrozny. Ty obsahují stejné prospěšné živiny jako hroznová šťáva, spolu s vyšším množstvím vlákniny, která podporuje zdravou hladinu cukru v krvi (17).

Shrnutí:

  • Hroznovou šťávu si můžete dopřát s mírou jako součást vyvážené stravy. Držte se neslazených druhů vyrobených ze 100% hroznové šťávy nebo si raději vyberte celé hrozny bohaté na vlákninu.

Závěr

Hroznová šťáva je dobrým zdrojem několika důležitých živin, včetně vitaminu C, manganu a antioxidantů.

Je také spojována s několika zdraví prospěšnými účinky. Může například podporovat zdraví srdce, imunitní funkce a zdraví trávicího traktu.

Může mít vysoký obsah cukru a méně vlákniny než celé ovoce. Při konzumaci ve velkém množství by mohla zvyšovat hladinu cukru v krvi nebo přispívat k přibývání na váze.

Proto je lepší držet se střídmého příjmu a pokud možno vybírat neslazené druhy vyrobené ze 100% hroznové šťávy.

Případně volte raději celé ovoce, abyste zvýšili příjem vlákniny a využili mnoho zdraví prospěšných látek, které hrozny nabízejí.

Nutriční doporučení od expertů z Harvardu - omezte džusy - maximálně malá sklenice denně

Odborníci z Harvard School of Public Health uveřejnili v roce 2011 nové nutriční doporučení ve formě tzv. talíře zdravého stravování, který byl určen americkému ministerstvu zemědělství a dalším odborníkům. Univerzita touto novou směrnicí nahradila překonanou a zavádějící potravinovou pyramidu, protože ta byla ovlivněna finančními zájmy, mj. "mléčnou" lobby. V této souvislosti konstatovali:

Američané jsou dnes nejbohatším národem na světě, ale zároveň nejtlustším a nejnemocnějším

Tato nová "pyramida" shrnuje nejlepší dietní informace, které jsou dnes k dispozici a nejsou vytesané do kamene, protože vědci nepochybně objeví v následujících letech nové informace pro zdravé stravování.

Doporučení:

  • 50% zelenina a ovoce (nepočítat do toho brambory), omezeně brambory, protože mají negativní dopad na hladinu cukru v krvi (mají vysoký glykemický index)
  • 25% celozrná strava, nižší vliv na hladinu krevního cukru a inzulínu oproti rafinovaným obilovinám
  • 25% protein - bílé maso, fazole a ořechy, přičemž omezte červené maso a vyhněte se zpracovanému jako je například slanina a klobásy

Používejte zdravé rostlinné oleje a vyhýbejte se částečně hydrogenovaným olejům, které obsahují nezdravé trans-tuky. Pijte vodu, kávu nebo čaj. Vyhýbejte se sladkým nápojům, vyřaďte - omezte mléko a mléčné výrobky - jedna až dvě porce denně jen pokud si to přejete a omezte džusy - maximálně malá sklenice denně.

S nízkým obsahem tuku neznamená zdravé

Experti z Harvardu doporučují vyřadit z jídelníčku mléčné výrobky s tím, že k získávání vápníku pro lidský organismus je mnohem vhodnější například zelenina jako je kapusta, brokolice nebo květák, případně ze sojového mléka nebo luštěnin a ořechů.
 
Zdroj: Harvard - Healthy Eating Plate

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií.

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín.

 

Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně prevence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

Rozhovor s MUDr. SOŇOU PEKOVOU - 8. červenec 2021

Na svobodném kanálu

+

Soňa Peková odpovídá na dotazy posluchačů - 27. října 2021 a nové vyjádření z 2. ledna 2022, protože "PFIZER" musí zveřejnit utajované dokumenty... + 15. ledna 2022

 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

KNIHA

NACISTICKÉ KOŘENY "BRUSELSKÉ EU"

 MUDr. Matthias Rath, Paul Anthony Taylor, Aleksandra Niedzwiecki a August Kowalczyk

v češtině je možno knihu přečíst online zde

Co jste už vždycky chtěli vědět o ‘bruselské EU’ - Ale nikdo se neodvážil vám o tom říci!

 

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam sportovců zemřelých od 1.1.2021 do 30.4.2022 v souvislosti s "vakcinací"

DEAD (649)

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

 

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

 

Standardní verze