Vše, co potřebujete vědět o kreatinu

 

 

 

 

 

 

 

- Pixabay

Ing. Zdeněk Rozehnal

Kreatin je nejlepším doplňkem stravy pro zlepšení výkonu především v posilovně. Studie ukazují, že kreatin  dokáže zvýšit svalovou hmotu, sílu a výkon při cvičení (1).

Kromě toho může pomáhat snižovat hladinu cukru v krvi a zlepšovat mozkové funkce (2, 3, 4, 5).

Někteří lidé se domnívají, že kreatin není bezpečný a má mnoho vedlejších účinků. Vědecké důkazy však tato tvrzení nepotvrzují (1, 6).

Ve skutečnosti je kreatin jedním z nejvíce testovaných doplňků stravy na světě a má vynikající bezpečnostní profil (1).

Co je to kreatin?

Kreatin je látka, která se přirozeně nachází ve svalových buňkách. Pomáhá svalům produkovat energii při zvedání těžkých břemen nebo při vysoce intenzivním cvičení.

Proč používat kreatin?

Užívání kreatinu jako doplňku stravy je mezi sportovci a kulturisty velmi oblíbené. Ti ho používají k nabrání svalové hmoty, zvýšení síly a zlepšení výkonnosti při cvičení (1).

Z chemického hlediska má kreatin mnoho společného s aminokyselinami, důležitými sloučeninami v těle, které pomáhají vytvářet bílkoviny. Vaše tělo může kreatin vyrábět z aminokyselin glycinu a argininu (1).

Přibližně polovina zásob kreatinu ve vašem těle pochází z potravy, kterou jíte - zejména z červeného masa a mořských plodů - a zbytek se vytváří v játrech a ledvinách z aminokyselin (1).

Kde se kreatinfosfát v těle nachází?

Přibližně 95% kreatinu v těle je uloženo ve svalech, především ve formě fosfokreatinu. Zbývajících 5% se nachází v mozku a varlatech (1).

Při suplementaci zvyšujete zásoby fosfokreatinu. Jedná se o formu energie uloženou v buňkách. Pomáhá vašemu tělu produkovat více vysoce energetické molekuly zvané ATP.

ATP se často nazývá energetickou měnou těla. Když máte více ATP, může vaše tělo podávat lepší výkony během cvičení (7).

Kreatin také mění několik buněčných procesů, které vedou ke zvýšení svalové hmoty, síly a regenerace (1).

Shrnutí:

  • Kreatin je látka, která se přirozeně nachází ve vašem těle - zejména ve svalových buňkách. Sportovci jej běžně užívají jako doplněk stravy.

Jak kreatin funguje?

Kreatin může zlepšit zdraví a sportovní výkon několika způsoby. Při cvičení s vysokou intenzitou je jeho hlavní úlohou zvýšit zásoby fosfokreatinu ve svalech.

Dodatečné zásoby pak mohou být využity k produkci většího množství ATP, což je klíčový zdroj energie pro zvedání těžkých břemen a cvičení vysoké intenzity (8, 9).

Kreatin vám také pomáhá nabírat svaly následujícími způsoby:

  • Zvýšení zátěže. Umožňuje větší celkovou práci nebo objem v jednom tréninku, což je klíčový faktor pro dlouhodobý růst svalů (10).
  • Zlepšení buněčné signalizace. Může zvýšit signalizaci satelitních buněk, což napomáhá obnově svalů a růstu nových (11).
  • Zvýšené množství anabolických hormonů. Studie zaznamenávají po užívání kreatinu zvýšení hormonů, jako je IGF-1 (12, 13, 14).
  • Zvýšená hydratace buněk. Kreatin zvedá obsah vody ve svalových buňkách, což způsobuje efekt zvětšení objemu buněk, který může hrát roli při růstu svalů (15, 16).
  • Snížené odbourávání bílkovin. Může zvyšovat celkovou svalovou hmotu tím, že snižuje odbourávání svalové hmoty (17).
  • Nižší hladina myostatinu. Zvýšená hladina bílkoviny myostatinu může zpomalovat nebo brzdit růst nových svalů. Doplňování kreatinu může tyto hladiny snížit a zvýšit tak růstový potenciál (18).

Doplňky stravy s kreatinem také zvyšují zásoby fosfokreatinu v mozku, což může podpořit zdraví mozku a zlepšit příznaky neurologických onemocnění (2, 19, 20, 21, 22).

Shrnutí:

  • Kreatin dodává svalům více energie a vede ke změnám ve funkci buněk, které zvyšují růst svalů.

Jak kreatin ovlivňuje růst svalů?

Kreatin je účinný pro krátkodobý i dlouhodobý růst svalů (23).

Pomáhá mnoha lidem, včetně sedavých jedinců, seniorů a vrcholových sportovců (15, 23, 24, 25).

Jedna čtrnáctitýdenní studie u starších dospělých zjistila, že přidáním kreatinu do silového tréninkového programu se významně zvýšila síla nohou a svalová hmota (25).

Ve 12týdenní studii u vzpěračů kreatin zvýšil růst svalových vláken 2-3krát více než samotný trénink. Zdvojnásobil se také nárůst celkové tělesné hmotnosti, a to spolu s maximem jednoho opakování u bench pressu, což je běžný silový cvik (26).

Velký přehled nejoblíbenějších doplňků stravy vybral kreatin jako jediný nejúčinnější doplněk stravy pro nárůst svalové hmoty (1).

Shrnutí:

  • Doplňování kreatinu může vést k výraznému nárůstu svalové hmoty. To platí jak pro netrénované jedince, tak pro vrcholové sportovce.

Účinky na sílu a výkon při cvičení

Kreatin může také zlepšit sílu, výkon a výkon při cvičení s vysokou intenzitou.

V jednom přehledu zvýšilo přidání kreatinu do tréninkového programu sílu o 8%, výkon ve vzpírání o 14% a maximální výkon v bench pressu v jednom opakování až o 43% ve srovnání se samotným tréninkem (27).

U dobře trénovaných silových sportovců se po 28 dnech suplementace zvýšil výkon ve sprintu na kole o 15% a výkon v bench pressu o 6% (28).

Kreatin také pomáhá udržet silový a tréninkový výkon a zároveň zvyšuje svalovou hmotu při intenzivním přetrénování (29).

Tato znatelná zlepšení jsou způsobena především zvýšenou schopností vašeho těla produkovat ATP.

Za normálních okolností se ATP vyčerpá už po 10 sekundách vysoce intenzivní aktivity. Protože vám však kreatinové doplňky pomáhají produkovat více ATP, můžete si udržet optimální výkon o několik sekund déle (30).

Shrnutí:

  • Kreatin je jedním z nejlepších doplňků stravy pro zlepšení síly a výkonnosti při cvičení s vysokou intenzitou. Funguje tak, že zvyšuje vaši schopnost produkovat energii ATP.

Účinky kreatinu na mozek

Stejně jako vaše svaly i mozek ukládá fosfokreatin a pro optimální funkci vyžaduje dostatek ATP (19, 20).

Doplnění kreatinu může zlepšit následující stavy (2, 22, 31, 32, 33, 34, 35, 36):

  • Alzheimerova choroba
  • Parkinsonova choroba
  • Huntingtonova choroba
  • Ischemická cévní mozková příhoda
  • Epilepsie
  • Poranění mozku nebo míchy
  • Onemocnění motorického neuronu
  • Paměť a funkce mozku u seniorů

Navzdory potenciálním přínosům kreatinu pro léčbu neurologických onemocnění byla většina současného výzkumu prováděna na zvířatech.

Nicméně šestiměsíční studie u dětí s traumatickým poškozením mozku zaznamenala 70% snížení únavy a 50% snížení závratí (37).

Výzkum u lidí ukazuje, že kreatin může pomoci také starším lidem, vegetariánům a osobám ohroženým neurologickými onemocněními (38, 39, 40).

Vegetariáni mají obvykle nízké zásoby kreatinu, protože nejedí maso, které je jeho hlavním přirozeným zdrojem ve stravě (41).

V jedné studii u vegetariánů způsobilo doplňování kreatinu 50% zlepšení v testu paměti a 20% zlepšení výsledků v testu inteligence (19).

I u zdravých dospělých může suplementace kreatinem zlepšit krátkodobou paměť a inteligenci (42).

Shrnutí:

  • Kreatin může zmírnit příznaky a zpomalit progresi některých neurologických onemocnění, i když je zapotřebí dalšího výzkumu u lidí.

Další přínosy pro zdraví

Výzkum také ukazuje, že kreatin může (4, 25, 43, 44, 45, 46):

  • snižovat hladinu cukru v krvi
  • zlepšovat svalové funkce a kvalitu života u seniorů
  • pomáhají léčit nealkoholické ztukovatění jater

Shrnutí:

  • Kreatin může působit proti vysoké hladině cukru v krvi a ztukovatění jater a také zlepšovat svalové funkce u starších dospělých.

Různé typy doplňků stravy

Nejběžnější a dobře prozkoumaná forma doplňku se nazývá kreatin monohydrát, přičemž je k dispozici mnoho dalších forem, z nichž některé jsou propagovány jako lepší, i když důkazy o tomto účinku chybí (1, 6, 47).

Kreatin monohydrát je velmi levný a je podložen stovkami studií. Dokud nové výzkumy nebudou tvrdit něco jiného, předpokládá se, že je nejlepší volbou.

Shrnutí:

  • Nejlepší forma kreatinu, kterou můžete užívat, se nazývá kreatin monohydrát, který se používá a studuje již desítky let.

Doporučení pro dávkování

Mnoho lidí, kteří kreatin suplementují, začíná se zátěžovou fází, která vede k rychlému zvýšení svalových zásob kreatinu.

Chcete-li se kreatinem zatížit, užívejte 20 g denně po dobu 5-7 dnů. Tuto dávku rozdělte do čtyř 5gramových dávek v průběhu dne (1).

Konzumace jídla založeného na sacharidech nebo bílkovinách může tělu pomoci kreatin vstřebat, a to díky souvisejícímu uvolňování inzulínu (48).

Po období zvýšeného dávkování užívejte 3-5 gramů denně, abyste si udrželi vysokou hladinu ve svalech. Protože cyklické užívání kreatinu nepřináší žádné výhody, můžete se tohoto dávkování držet dlouhodobě.

Pokud se rozhodnete nezařadit zátěžovou fázi, můžete jednoduše konzumovat 3-5 gramů denně. Může však trvat 3-4 týdny, než maximalizujete své zásoby (1).

Vzhledem k tomu, že kreatin vtahuje vodu do svalových buněk, doporučuje se užívat ho se sklenicí vody a zůstat dobře hydratovaný po celý den.

Shrnutí:

  • Chcete-li se zatížit kreatinem, užívejte 5 gramů čtyřikrát denně po dobu 5-7 dní. Poté užívejte 3-5 gramů denně pro udržení hladiny.

Bezpečnost a vedlejší účinky kreatinu

Kreatin je jedním z nejlépe prozkoumaných doplňků stravy a studie trvající až 4 roky neodhalují žádné negativní účinky (1, 7, 49).

Jedna z nejkomplexnějších studií měřila 52 krevních markerů a po 21 měsících užívání suplementů nepozorovala žádné nežádoucí účinky (7).

Neexistují ani žádné důkazy o tom, že by kreatin poškozoval játra a ledviny u zdravých lidí, kteří užívají standardní dávky. Přesto by se lidé s již existujícími problémy s játry nebo ledvinami měli před doplňováním kreatinu poradit s odborníkem (6, 7, 49, 50).

Přestože si někteří lidé kreatin spojují s dehydratací a křečemi, výzkum tuto souvislost nepotvrzuje. Studie ukazují, že může snižovat křeče a dehydrataci při vytrvalostním cvičení ve vysokém horku (51, 52).

Jedna studie z roku 2009 zjistila, že suplementace kreatinem je spojena se zvýšením hormonu zvaného DHT, který může přispívat k vypadávání vlasů. Je zapotřebí dalšího výzkumu, ale lidé, kteří jsou náchylní k vypadávání vlasů, se možná budou chtít tomuto doplňku stravy prozatím vyhnout (53, 54).

Shrnutí:

  • Kreatin nevykazuje žádné škodlivé vedlejší účinky. Ačkoli se obecně předpokládá, že způsobuje dehydrataci a křeče, studie to nepotvrzují.

Závěr

Kreatin je jedním z nejlevnějších, nejúčinnějších a nejbezpečnějších doplňků stravy, které můžete užívat.

Kreatin podporuje kvalitu života seniorů, zdraví mozku a výkonnost při cvičení. Zvláště užitečné může být doplňování kreatinu pro vegetariány - kteří nemusí získávat dostatek kreatinu ze stravy - a seniory.

Kreatin monohydrát je pravděpodobně nejlepší formou, pokud máte zájem vyzkoušet kreatin a zjistit, zda vám vyhovuje.

CHRAŇTE SI HEMATOENCEFALICKOU BARIÉRU

  

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

  

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

  Devastující efekt pro zdraví - glutaman sodný, aspartam a další excitotoxiny

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

  PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín

 

  Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně p revence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

Zblblo již lidstvo natolik, že se nechá obelhat pohádkami o vražedném oxidu uhličitém?

Jak na Parkinsona? Glutathionem, Hericiem a odstraněním neurotoxinů Chlorellou

    Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

OVĚŘENÉ PŘÍRODNÍ PŘÍPRAVKY

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

 

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

TEČKOVANÝ PŘÍBĚH

"NEVĚŘÍM UŽ BÍLÝM PLÁŠŤŮM, ALE LIDEM"

medicinský inženýr

JURAJ Orság


 

TEČKOVANÉ PŘÍBĚHY

dokument z 31. srpna 2022

Nadační fond Svědomí Národa

 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam s portovců zemřelých od 1.1.2021 do 23.11.2022 v souvislosti s "vakcinací"

Ú MRTÍ - 1043

SRDEČNÍ ZÁSTAVY - 1520

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

Stav k 23.11.2022

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

Standardní verze