Standardní verze

Strava jako součást prevence proti závažnému průběhu Covidu-19

 

 

 

 

 

 

 

- Pixabay

Ing. Zdeněk Rozehnal

Mezi stavem vaší výživy, stavem vaší imunity, rizikem infekce a schopností zotavit se z nemoci existuje důležitý vztah (1, 2, 3).

Špatná výživa je spojena se zánětem a oxidačním stresem, které ohrožují zdravou imunitu. Zánět i oxidační stres jsou zvýšené, pokud máte COVID-19 (1, 2).

Světová zdravotnická organizace vyhlásila nový koronavirus za pandemii v březnu 2020, přičemž plný název viru je coronavirus těžkého akutního respiračního syndromu (SARS-CoV-2) a onemocnění, které způsobuje, se nazývá COVID-19 (4).

COVID-19 negativně ovlivňuje stav výživy, protože snižuje chuť k jídlu a může omezit váš přístup k výživným potravinám v době omezení, ale zároveň zvyšuje potřebu živin, jako je vitamin D, pro vaše tělo (3, 5, 6).

Strava a výživa mohou pomoci podpořit vaše imunitní zdraví, zejména pokud konzumujete potraviny s antioxidačními a protizánětlivými účinky (1, 2, 5, 6, 7).

Správná výživa nemusí zabránit, abyste se nakazili znovu coronavirem, ani toto onemocnění nevyléčí, ale bylo prokázáno, že podporuje imunitní systém.

Následuje 5 klíčových živin, které mohou být prospěšné pro prevenci a pro osoby, které onemocněly COVIDem-19 nebo se z něj zotavují.

1. Vitamin D

Vitamin D je mezi odborníky na výživu nejčastěji diskutovanou mikroživinou pro prevenci a léčbu COVIDu-19 (5).

Tento v tucích rozpustný vitamin a hormon působí podle novějších i starších výzkumů protizánětlivě tím, že potlačuje nadměrnou aktivitu imunitního systému (1, 5, 8, 9).

V těle vitamin D působí na angiotenzin konvertující enzym 2 (ACE2), bílkovinný receptor, který se nachází v plicích a tukové tkáni (1, 7).

Coronavirus se na počátku infekce váže právě na receptor ACE2, což může u lidí s COVID-19 vést k syndromu akutní respirační tísně a závažnému onemocnění (10).

Vitamin D však interaguje s receptory ACE2, čímž potenciálně zabraňuje vazbě viru na ně a snižuje komplikace spojené s COVID-19 (1, 10, 11).

Vitamin D může také hrát ochrannou roli a podporovat hojení poškozených tkání, především v plicích (10).

Potraviny, které je vhodné konzumovat

V průměru si lidé vytvářejí přibližně 80% vitaminu D při vystavení kůže slunečnímu záření (ultrafialovému světlu), pokud se nemažou opalovacími prostředky s nepřiměřeně vysokými filtry a zbylých 20% získávají ze stravy (8).

V důsledku toho může být denní užívání vitaminu D dobrým nápadem, pokud málo přijímáte slunečnímu záření (5).

Některé léky však mohou s doplňky vitaminu D interagovat - včetně léků na ředění krve, které jsou u osob s akutní infekcí COVID-19 často aplikovány v důsledku zvýšeného rizika srážení krve. Proto je nejlepší poradit se s odborníkem, pokud jste závislí na chemických lécích, především na ředění krve, než začnete pravidelně užívat doplňky stravy s vitaminem D.

Zvýšení příjmu potravin bohatých na vitamin D v době, kdy máte onemocnění COVID-19 nebo se z něj zotavujete, je dobrým způsobem, jak snížit riziko nedostatku vitaminu D a případně zlepšit imunitní reakci.

Následuje 7 potravin bohatých na vitamin D spolu s množstvím vitaminu, které každá z nich obsahuje (12, 1 3, 14, 15, 16, 17, 18):

  • Olej z tresčích jater: 170% referenční hodnoty příjmu (RHP) v 1 polévkové lžíci (13,6 g)
  • Sleď: 27% RHP na 100 gramů
  • Vaječný žloutek: 27% RHP na 100 gramů
  • Sardinky: 24 % RHP na 100 gramů
  • Tuňák: 34% RHP na 100 gramů
  • Losos: 66% RHP na 100 gramů
  • Obohacený pomerančový džus: 25% RHP na 100 gramů

Divoké houby jsou vegetariánským zdrojem vitaminu D. Podle starších výzkumů se jejich obsah liší v závislosti na typu světla, kterému byly vystaveny při růstu (19).

Doporučené hodnoty vitaminu D v krvi: 30-60 ng/ml, respektive 75-150 mmol/l. Kolik dospělých Čechů tuto doporučné rozpětí naplňuje? 10%? Já osobně jsem měl 23,6 ng/ml v květnu 2021. Od té doby užívám 70 jednotek vitaminu D3 na kg hmotnosti denně.

Seznam běžných chronických onemocnění, které vědci spojují s nedostatkem vitamínu D:

Rakovina, hypertenze, srdeční onemocnění, autismus, obezita, revmatoidní arthritida, diabetes 1 a 2, roztroušená skleróza, Crohnova nemoc, nachlazení a chřipka, zánět močového měchýře, tuberkulóza, otrava krve, příznaky stárnutí, demence, ekzém, psoriáza, nespavost, ztráta sluchu, svalové bolesti, zubní kaz, paradontóza, osteoporéza, makulární degenerace, pre-eklampsie, riziko císařského řezu, záchvaty, neplodnost, astma, cystická fibróza, migrény, deprese, Alzheimerova nemoc, schizofrenie.

 A to není ještě vše.

18 kontrolních testů JIŽ Z ROKU 2008 ukazuje, že dostatek vitamínu D významně redukuje úmrtnost ze všech příčin!

 

Je jasné, že široká škála zdravotních problémů a potenciálně smrtelných nemocí je přímo či nepřímo způsobena chronickými záněty ve vašem těle, což  znamená, že s optimalizací přísunu vitamínu D byste neměli příliš váhat.

Více:  Vitamín D by mohl skoncovat s covidem, jen kdyby o tom média mluvila 

Shrnutí:

  • Vitamin D může pomoci chránit vaše plíce během infekce novým coronavirem tím, že narušuje vazbu viru v těle. Na vitamin D je bohatých několik potravin, včetně oleje z tresčích jater, lososa, sledě a některých divokých hub.

2. Karotenoidy a vitamin A

Karotenoidy jsou antioxidanty a také pigmenty (červené, zelené, žluté a oranžové). V přírodě se vyskytují v některých barevných řasách, bakteriích, houbách, rostlinách, ovoci a zelenině, z nichž některé můžete zařadit do svého jídelníčku (20, 21).

Ze 700 karotenoidů identifikovaných v přírodě jich bylo v lidském těle nalezeno pouze asi 30. Jedním z nich je vitamin A a jeho prekurzor beta karoten (20, 22, 23).

Vitamin A je antioxidační karotenoid rozpustný v tucích. Má protizánětlivé účinky a výzkum ukázal, že může být prospěšný při zvládání zápalu plic a infekcí dýchacích cest (1, 24, 25, 26).

V případě COVID-19 studie ukazují, že vitamin A snižuje zánět a oxidační stres, posiluje imunitní odpověď a může snížit závažnost onemocnění (24, 25).

Vědci se domnívají, že podobně jako vitamin D chrání receptory ACE2 a může působit na několik dalších molekulárních cílů v boji proti COVID-19 (24, 25).

U některých lidí může během infekcí, jako je COVID-19, dojít k nedostatku vitaminu A, což může skutečně zvýšit závažnost onemocnění. Pokud k tomu dojde, může být nutné užívat doplňky stravy s vitaminem A (25).

Pokud však užíváte doplňky vitaminu A, jsou možné i lékové interakce, proto se před jejich užíváním poraďte s odborníkem.

Vhodné potraviny

Bohatým zdrojem vitaminu A je tmavě zelená listová zelenina a vnitřnosti, zejména játra.

Následuje 8 potravin bohatých na vitamin A spolu s % RHP na 100 gramů každé z nich (27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34):

  • Hovězí játra: 552% RHP
  • Kuřecí játra: 327% RHP
  • Makrela královská: 24% RHP
  • Kozí sýr: 54% RHP
  • Sladké brambory, vařené: 87% RHP
  • Řepík: 28% RHP
  • Mrkev: 93% RHP
  • Špenát, syrový: 31% RHP

Shrnutí:

  • Vitamin A je karotenoid, který může přispívat k účinné ochraně před infekcemi, včetně COVID-19. Zdrojem vitaminu jsou játra, tmavě zelená listová zelenina a pigmentovaná zelenina, např. sladké brambory a mrkev.

3. Zinek

Nedostatek zinku je spojen se zvýšeným rizikem infekcí a horším průběhem onemocnění u osob s COVID-19 (1, 35).

Zinek je považován za jeden z nejdůležitějších minerálů. Výzkum ukázal, že jeho antioxidační a protizánětlivé vlastnosti mohou snižovat riziko srdečních onemocnění, mohou podporovat zdraví očí a jsou nezbytné pro zdraví imunitního systému (36, 37, 38, 39).

U COVID-19 může zinek současně snižovat riziko onemocnění bakteriální infekcí a snižovat aktivitu receptorů ACE2, které jsou cílem coronaviru (40).

Chrání také zdraví plicní tkáně a může být terapeutickým doplňkem léčby COVID-19. V současné době probíhají studie v tomto směru (41, 42, 43, 4 4).

Pokud vám byl diagnostikován nedostatek zinku, váš lékař vám možná doporučil užívat doplňky stravy se zinkem. Dávejte však pozor, abyste jich neužívali příliš mnoho, protože zinek je v nadměrném množství toxický. Držte se dávky, kterou vám doporučil lékař (45).

Potraviny, které je vhodné konzumovat

Následuje 7 potravin bohatých na zinek spolu s % RHP na 100 gramů každé z nich (46, 47, 48, 49, 50, 51, 52):

  • Mleté hovězí maso: 41% RHP
  • Hořká čokoláda (70-85% kakaa): 30% RHP
  • Mušle, konzervované: 73% RHP
  • Kešu ořechy: 53% RHP
  • Konopná semínka: 90% RHP
  • Dýňová semínka: 71% RHP
  • Čočka, naklíčená, syrová: 14% RHP

Souhrn:

  • Zinek je esenciální minerál s protizánětlivými účinky, který podporuje imunitua může být prospěšný pro osoby s COVIDem-19. Mezi bohaté zdroje patří mleté hovězí maso, kešu ořechy a konopná semínka.

4. Omega-3 mastné kyseliny

Polynenasycené mastné kyseliny omega-3 jsou kategorií mastných kyselin, u kterých byl prokázán protizánětlivý přínos pro zdraví, včetně zdraví mozku, srdečních onemocnění a revmatoidní artritidy (1, 9, 53, 54).

Tyto omega-3 tuky, konkrétně kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA), mohou zlepšit rekonvalescenci u lidí s COVIDem-19 (55).

Omega-3 tuky snižují zánět a možnost vzniku "cytokinové bouře" u COVIDu-19, což je hyperaktivita imunitního systému, která způsobuje negativní příznaky.

Předpokládá se, že toho dosahují tím, že se stávají součástí buněčných membrán různých tkání v celém těle a zabraňují produkci prozánětlivých sloučenin (56).

Dalším potenciálním přínosem omega-3 tuků při léčbě osob s COVIDem-19 nebo při zotavování se z něj je jejich role při zlepšování nálady, úzkosti a deprese - všechny tyto faktory mohou být zhoršeny pandemií nového coronaviru (57, 58).

Potraviny, které je vhodné konzumovat

Následuje 8 potravin bohatých na omega-3 mastné kyseliny spolu s množstvím omega-3, které se v každé z nich nachází (12, 15, 17, 29, 59, 60, 61, 62):

  • Chia semínka: 6 gramů na 100 gramů
  • Sójové boby pražené nasucho: 1,4 gramu na 100 gramů
  • Sardinky, konzervované: 498 mg na 100 gramů
  • Olej z tresčích jater: 935 mg na polévkovou lžíci
  • Makrela: 159 mg na 100 gramů
  • Lněné semínko: 23 gramů na 100 gramů
  • Vlašské ořechy: 9 gramů na 100 gramů
  • Losos: 113 mg na 100 gramů

Mnoho potravin bohatých na omega-3 tuky je také bohatým zdrojem vitaminu D.

Shrnutí:

  • Polynenasycené tuky omega-3 jsou známé svými protizánětlivými účinky na zdraví a mohou pomáhat při léčbě COVIDu-19. Mezi potraviny bohaté na omega-3 tuky patří například losos, sardinky a chia semínka.

5. Vitamin C

Vitamin C je antioxidační vitamin, který podporuje zdraví imunitního systému u lidí všech věkových kategorií (63).

Studie na zvířatech a lidech zjistily, že vitamín C může snižovat oxidační stres, zlepšovat funkci endotelu, který chrání před srdečními chorobami, a podporovat zotavení z nachlazení (64, 65, 66).

Výzkumy ukazují, že podávání vitaminu C i lidem s COVIDem-19 může podpořit zotavení a zlepšení v průběhu onemocnění (44, 66, 67).

Vitamin C má potenciální roli v prevenci a léčbě zápalu plic a bakteriálních infekcí, jako je sepse, i když někteří členové vědecké komunity jeho použití zpochybňují (66, 67).

Předběžné důkazy potvrzují, že užívání vitaminu C může pomoci osobám s COVIDem-19 (68).

Potraviny, které je vhodné konzumovat

Následuje 8 potravin s přirozeným vysokým obsahem vitaminu C spolu s % RHP na 100 gramů každé z nich (69, 70, 71, 72, 73, 74, 75):

  • Acerola: 1 867% RHP
  • Kiwi, syrové: 103% RHP
  • Květák, syrový: 54% RHP
  • Konzervovaná rajčata: 14% RHP
  • Brambory, se slupkou: 13% RHP
  • Sladká paprika, červená: 142% RHP
  • Papája, syrová: 68% RHP

Shrnutí:

  • Vitamin C je antioxidační vitamin, který podporuje imunitní systém a snižuje riziko zápalu plic.

Závěr

COVID-19 negativně ovlivňuje stav výživy a zdraví, funkční imunitní systém má zásadní význam pro snížení rizika infekce a podporu uzdravení.

Vědci se s velkým zájmem zabývají vitamínem D, karotenoidy, vitamínem A, zinkem, omega-3 mastnými kyselinami a vitamínem C, aby zjistili jejich potenciální zdravotní přínosy pro prevenci a léčbu COVIDu -19.

18 kontrolních testů JIŽ Z ROKU 2008 ukazuje, že dostatek vitamínu D významně redukuje úmrtnost ze všech příčin!

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií.

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín.

 

Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně prevence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

Rozhovor s MUDr. SOŇOU PEKOVOU - 8. červenec 2021

Na svobodném kanálu

+

Soňa Peková odpovídá na dotazy posluchačů - 27. října 2021 a nové vyjádření z 2. ledna 2022, protože "PFIZER" musí zveřejnit utajované dokumenty... + 15. ledna 2022

 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

KNIHA

NACISTICKÉ KOŘENY "BRUSELSKÉ EU"

 MUDr. Matthias Rath, Paul Anthony Taylor, Aleksandra Niedzwiecki a August Kowalczyk

v češtině je možno knihu přečíst online zde

Co jste už vždycky chtěli vědět o ‘bruselské EU’ - Ale nikdo se neodvážil vám o tom říci!

 

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam sportovců zemřelých od 1.1.2021 do 30.4.2022 v souvislosti s "vakcinací"

DEAD (649)

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

 

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

 

Standardní verze