Standardní verze

Výhody kokosové mouky

 

 

 

 

 

 

Kokosová mouka

- Pixabay

Barbora Nová

Kokosová mouka je jedinečnou alternativou pšeničné mouky. Je oblíbená mezi příznivci nízkého obsahu sacharidů ve stravě a těmi, kteří trpí poruchami souvisejícími s lepkem.

Kromě působivého nutričního profilu může kokosová mouka nabízet několik výhod, pokud ji užíváte jako součást zdravé stravy. Patří mezi ně zlepšení stability hladiny cukru v krvi, trávení a zdraví srdce.

Tento článek se zabývá kokosovou moukou, včetně její výživové hodnoty, jejích výhod a srovnání s podobnými produkty.

Co je kokosová mouka?

Kokosová mouka se vyrábí z kokosové dužiny, která byla usušena a rozemleta. Je vedlejším produktem výroby kokosového mléka a oleje (1, 2).

Při výrobě se kokosové ořechy nejprve rozlousknou a zbaví tekutiny. Poté se kokosové maso vyškrábe, opláchne, nastrouhá a scedí, aby se oddělila pevná část od mléka. Pevná hmota se pak peče při nízké teplotě, dokud se nevysuší, a poté se rozemele na mouku.

Výsledný bílý prášek vypadá a působí podobně jako mouka vyrobená z obilovin, např. pšeničná. Její chuť je jemná.

Kokosová mouka se běžně používá v bezlepkových a bezobilných potravinách, jako jsou koláčky, chléb a sušenky.

Shrnutí:

  • Kokosová mouka se vyrábí ze sušené, rozemleté kokosové dužiny. Má jemnou chuť a strukturu podobnou pšeničné mouce.

Výživové hodnoty

Kokosová mouka má působivý nutriční profil, zejména vysoký obsah vlákniny, draslíku, železa a rostlinných bílkovin.

1/4 šálku (28 gramů) kokosové mouky obsahuje (3):

  • Kalorie: 120
  • Sacharidy: 18 gramů
  • Cukr: 6 gramů
  • Vláknina: 10 gramů
  • Bílkoviny: 6 gramů
  • Tuk: 3 gramy
  • Železo: 11 % denní dopručené dávky (DDD)
  • Draslík: 13 % DDD

Ve srovnání s pšeničnou moukou má kokosová mouka vyšší obsah vlákniny, bílkovin a některých vitaminů a minerálních látek, jako je draslík a železo (3, 4).

Draslík a vláknina jsou živiny, které jsou v moderní stravě běžně nedostatečně konzumovány, což může vést ke zdravotním problémům, jako je zvýšené riziko srdečních onemocnění a zažívací problémy (5, 6, 7).

Přidáním kokosové mouky do svého jídelníčku můžete splnit doporučený denní příjem těchto důležitých živin.

Protože kokosová mouka má navíc nižší obsah sacharidů a vyšší obsah bílkovin než tradiční pšeničná mouka, je oblíbenou volbou pro ty, kteří dodržují nízkosacharidový dietní režim.

Shrnutí:

  • Kokosová mouka má vysoký obsah vlákniny a je dobrým zdrojem bílkovin, draslíku a železa.

Výhody kokosové mouky

Kokosová mouka má rozmanitý profil živin a může nabízet řadu zdravotních výhod. Přesto ji přímo zkoumalo jen málo studií.

Může pomáhat udržovat stabilní hladinu cukru v krvi

Kokosová mouka je plná vlákniny, která může podporovat zdravou hladinu cukru v krvi. Čtvrtina šálku (28 gramů) obsahuje neuvěřitelných 36% DDD vlákniny. To je více než čtyřikrát více než u celozrnné mouky (3, 4).

Potraviny bohaté na vlákninu pomáhají regulovat hladinu cukru v krvi tím, že zpomalují rychlost, s jakou se cukr dostává do krevního oběhu.

Studie ukazují, že strava s vyšším obsahem vlákniny prospívá lidem s cukrovkou tím, že snižuje hladinu cukru a inzulínu v krvi a zároveň podporuje zdravou tělesnou hmotnost (8).

Protože kokosová mouka má také nižší obsah sacharidů a vyšší obsah bílkovin než mouka univerzální, lépe podporuje zdravou regulaci hladiny cukru v krvi.

Starší výzkumy navíc ukazují, že přidání kokosové mouky do pečiva snižuje jeho glykemický index (GI). GI je měřítkem vlivu potraviny na hladinu cukru v krvi (9).

Podporuje zdraví trávicího traktu

Díky vysokému obsahu vlákniny je kokosová mouka dobrou volbou pro udržení zdravého trávicího systému, přičemž většina vlákniny je nerozpustná, což dodává stolici objem a pomáhá hladkému pohybu potravy střevy, čímž snižuje riziko zácpy (10).

Studie ukazují, že strava s vysokým obsahem vlákniny může snižovat riziko řady zdravotních potíží, které mají vliv na trávicí trakt, včetně rakoviny tlustého střeva (11, 12).

Starší výzkumy navíc ukazují, že kokosová mouka obsahuje malé množství rozpustné vlákniny a další fermentovatelné vlákniny, které vyživují prospěšné bakterie ve střevech (13).

Tyto bakterie zase produkují mastné kyseliny s krátkým řetězcem, jako je acetát, propionát a butyrát, které vyživují střevní buňky (14).

Může snížit rizikové faktory srdečních onemocnění

Díky vysokému obsahu vlákniny a draslíku může konzumace kokosové mouky podporovat zdraví srdce tím, že snižuje rizikové faktory srdečních onemocnění. Konkrétně výzkum potvrzuje, že konzumace kokosové mouky může přispět ke snížení hladiny cholesterolu a triglyceridů (13, 15).

Studie na 42 ženách, které byly považovány za osoby s nadváhou, zjistila, že konzumace nízkokalorické diety, která obsahovala 26g kokosové mouky denně po dobu 9 měsíců, snížila hladinu celkového cholesterolu a cukru v krvi. To následně může snížit riziko srdečních onemocnění (15).

Kokosová mouka je navíc dobrým zdrojem draslíku, který je nezbytný pro podporu a udržení zdravé hladiny krevního tlaku. Zvýšená hladina cukru v krvi zvyšuje riziko vzniku srdečních onemocnění (16).

Může přispívat k udržení zdravé tělesné hmotnosti

Kokosová mouka může pomáhat udržovat zdravou tělesnou hmotnost. Nabízí totiž vlákninu i bílkoviny. Tyto živiny jsou důležité pro regulaci chuti k jídlu a mohou vám pomoci udržet pocit sytosti mezi jídly. To by mohlo vést ke snížení celkového příjmu kalorií (17).

Výzkumy potvrzují, že strava s vysokým obsahem bílkovin a vlákniny může dokonce podporovat hubnutí (18, 19).

Další studie na 345 lidech například zjistila, že nejvlivnějším prediktorem úbytku hmotnosti byla vláknina ve stravě, a to nezávisle na příjmu kalorií a makroživin (18).

Bez lepku a obilovin

Kokosová mouka neobsahuje lepek, takže je vhodnou volbou pro lidi s celiakií, alergií na pšenici nebo neceliakální citlivostí na lepek (1).

Lepek je skupina bílkovin, která se nachází v některých obilovinách, včetně pšenice, ječmene a žita. Lidé, kteří lepek nesnášejí, mohou po jeho požití pociťovat různé příznaky od plynatosti, křečí nebo průjmu až po poškození střev a malabsorpci živin (20, 21, 22).

Lidé s celiakií nebo alergií na pšenici by se měli vyhýbat všem obilovinám obsahujícím lepek, zatímco lidé s neceliakální citlivostí na lepek se mohou rozhodnout buď snížit jeho konzumaci, nebo ho ze svého jídelníčku vyřadit.

Kokosová mouka nabízí alternativu k pšeničné a jiným moukám obsahujícím lepek. Je také přirozeně bez obilovin, takže je oblíbenou volbou pro ty, kteří dodržují bezobilnou dietu, jako je například paleo dieta.

Shrnutí:

  • Kokosová mouka může podporovat stabilní hladinu cukru v krvi a zdravé srdce. Kromě toho je dobrou volbou pro zdraví trávicího traktu a může podporovat zdravou tělesnou hmotnost.

Použití

Kokosovou mouku můžete použít v celé řadě receptů, a to jak sladkých, tak slaných. Je oblíbenou ingrediencí pro ty, kteří dodržují bezlepkovou a bezobilnou dietu.

Při přípravě chleba, palačinek, sušenek, muffinů nebo jiného pečiva jí můžete nahradit jiné druhy mouky. Mějte však na paměti, že kokosová mouka má tendenci absorbovat více tekutin než jiné druhy mouky, takže ji nemůžete použít jako náhradu jedna ku jedné.

Nejlepších výsledků dosáhnete, když nahradíte 1/4 šálku (28 g) kokosové mouky za každý 1 šálek (120 g) univerzální mouky.

O přidané množství kokosové mouky můžete také zvýšit množství tekutin. Pokud například použijete 1/4 šálku (28 gramů) kokosové mouky, přilijte 1/4 šálku (60 ml) dalších tekutin.

Dále nezapomeňte, že kokosová mouka bývá hustší než jiné druhy mouky a neváže se tak snadno.

Pekaři často doporučují smíchat ji s jinými druhy mouky nebo přidat 1 vejce na každý 1/4 šálku (28 g) kokosové mouky, aby měl výsledný výrobek nadýchanější a jemnější strukturu.

Tuto jedinečnou mouku lze také použít jako pečivo nebo k zahuštění polévek a dušených pokrmů. Navíc ji můžete použít jako pojivo v receptech na hamburgery nebo zeleninové bochánky, stejně jako na přípravu pizzové kůrky nebo obalů bez obilovin.

Shrnutí:

  • Kokosovou mouku můžete použít v řadě receptů, včetně pečiva, pizzových krust, zábalů, polévek, dušených pokrmů, hamburgerů a masových a zeleninových bochníků. Pro dosažení nejlepších výsledků bude možná nutné přidat více tekutiny nebo vajec nebo ji kombinovat s jinými druhy mouky.

Jak si vede ve srovnání s jinými druhy bezlepkové mouky?

Kokosová mouka se často srovnává s jinými druhy bezlepkové mouky, jako jsou mandlová mouka a mouka z hnědé rýže.

Následuje tabulka, která porovnává jejich nutriční hodnoty (3, 23, 24):

Kokosová mouka je méně kalorická než mouka z hnědé rýže a mandlí. Má také mnohem vyšší obsah vlákniny. Obsahuje stejné množství bílkovin jako mandlová mouka, ale má vyšší obsah bílkovin než mouka z hnědé rýže.

Ti, kdo drží nízkosacharidovou dietu, jako je keto dieta, se mohou rozhodnout pro mandlovou mouku, protože obsahuje pouze třetinu sacharidů, které se nacházejí v kokosové mouce.

Nejvýznamnější výhodou volby kokosové mouky oproti jiným bezlepkovým variantám je její mimořádně vysoký obsah vlákniny.

Ačkoli jsou všechny tyto mouky dobrou volbou pro bezlepkové pečení, studie z roku 2020 zjistila, že při použití kombinace kokosové a mandlové mouky v bezlepkových cupcakes (Cupcake je malý dort připravený k servírování jedné osobě, který může být upečen v papírovém nebo alobalovém košíčku.), které byly křehčí, chutnější a vlhčí než při použití pouze kokosové mouky (1).

Shrnutí:

  • Kokosová mouka má nižší obsah kalorií a vyšší obsah vlákniny než mandlová mouka nebo mouka z hnědé rýže. Přidání mandlové mouky do pečiva na bázi kokosové mouky může zlepšit jeho strukturu a chutnost.

Závěr

Kokosová mouka je bezlepková mouka vyráběná výhradně z kokosových ořechů.

Má vysoký obsah vlákniny a je dobrým zdrojem bílkovin. Její přidání do jídelníčku může podpořit stabilní hladinu cukru v krvi, dobré trávení a zdraví srdce.

Může také podpořit zdravou tělesnou hmotnost, pokud je konzumována jako součást výživné a vyvážené stravy.

Navíc je chutná a všestranně použitelná, takže při výběru alternativy mouky je to chytrá volba.

Každá nemoc je způsobena narůstající jedovatostí lidského organismu.

Úžasný: MUDr. Henry Bieler

 

 

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ ČLÁNKY

100% REISHI - houba mládí a zdravé dlou h ověkosti - 3 UNIKÁTNÍ, BEZKONKURENČNÍ EXTRAKTY

31 důvodů proč se NENECHÁM OČKOVAT - izraelský rabín Chananya Weisman

Jak se přírodní cestou uzdravit z chronické Boreliózy, Chlamydiózy, EB virózy... Únavového syndromu

CORDYCEPS - silná imunita a nárůst energie

Překyselené tělo: začátek vážné nemoci

Tibetská houba, tibetské krystaly a kombucha - darování, prodej

Léčte záněty a ne Cholesterol, MUDr. Sircus

100% ČAGA ze Sibiře, nejvyšší množství účinných látek garantující Certifikát 

Mamografie způsobuje rakovinu prsu, MUDr. Ben Johnson, M.D., N.M.D., D.O.

Účinný lék na rakovinu plic na Kubě, proč ho mít nemůžeme? Leif Davenport

Artróza - kmenové buňky - Podvod!

Lékaři se sami uzdravili z Roztroušené sklerózy, prof. Jelinek, dr. Wahls

Jak se skutečně zdravě stravovat...

Nejúčinnější kloubní výživa, MUDr. Ladislav Šafránek

Proč průběžně a jak detoxikovat tělo

PROTINÁDOROVÝ účinek extraktů z REISHI a CORIOLUSU na úrovni klinických studií

Žaloba na farmaceutické korporace, MUDr. Matthias Rath

Koloidní stříbro - účinné přírodní antibiotikum, hustoty koloidního stříbra, doporučené dávkování

 

Porovnání AMERICKÉ a RUSKÉ vakcíny na Covid -19, mechanismy účinků všech i připravovaných vakcín.

 

Odstranění rtuti, hliníku a dalších toxinů z těla, včetně prevence - MUDr. Dietrich Klinghardt

 

Zblblo již lidstvo natolik, že se nechá obelhat pohádkami o vražedném oxidu uhličitém?

 

  Zkušenosti klientů s Úspěšnou léčbou především boreliózy, chlamydiózy, únavového syndromu...

 

DOPORUČENÉ PŘÍRODNÍ PŘÍPRAVKY

 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

ZDE

Cílem správné medicíny je předcházení nemocí a prodloužení zdravé dlouhověkosti. Ideálem medicíny je odstranit mít potřebu lékaře.

MUDr. William J. Mayo

 

 

TŘI UNIKÁTNÍ EXTRAKTY

Z DUANWOOD RED REISHI

          EXTRAKT                 SPÓR

Nejsilnější extrakt z REISHI na českém trhu!!!100% spórový prášek z Duanwood Red Reishi!!!

 

TRITERPEN MAX

Extrakt s vysokým obsahem triterpenoidů. Více než 20 triterpenoidů%!

ZDE ROSTE NEJÚČINNĚJŠÍ REISHI

DUANWOOD RED REISHI

zdroj výše nejúčinnějších extraktů

Video z návštěvy Čechů u pěstitelů Duanwood Red Reishi v Číně, v horské oblasti Jiangshan

 

FAKTA O REISHI,

MYKOLOGIE, HISTORIE, PĚSTOVÁNÍ, ÚČINNÉ LÁTKY, JAK JE TO S JEJÍ KVALITOU?

 

 

 

 CORDYCEPS, EXTRA SILNÝ

NEJVYŠŠÍ GARANTOVANÉ MNOŽSTVÍ ÚČINNÝCH LÁTEK - CERTIFIKÁT COA

Nejsilnější Cordyceps na českém trhu!!!

100% Sibiřská Čaga
Betaglucan MaxCellHlíva ústřičná

 

    KURKUMIN            AŠVAGANDA

        extrakt                    extrakt

Betaglucan MaxCellNejsilnější Ašvaganda na Českém trhu

 

RDESNO             ANNONA

extrakt                  extrakt

Vysoce účinný extrakt z listů

 

 

Z ověřených dat vyplývá, že člověk, který covid prodělal, je třináckrát lépe chráněn, než člověk, který má dvě dávky vakcíny.

prof. Jiří Beran, 13.11.2021

prof. Jiří Beran, 15.11.2021

 

TEČKOVANÝ PŘÍBĚH

"NEVĚŘÍM UŽ BÍLÝM PLÁŠŤŮM, ALE LIDEM"

medicinský inženýr

JURAJ Orság


 

TEČKOVANÉ PŘÍBĚHY

dokument z 31. srpna 2022

Nadační fond Svědomí Národa

anglické titulky

 

KUBEK 2009

 

DOKUMENT ČT 2

BYZNYS V BÍLÝCH PLÁŠTÍCH

DOKUMENT ČT 2

ŠKODLIVOST MOBILNÍCH SÍTÍ

KNIHA

NACISTICKÉ KOŘENY "BRUSELSKÉ EU"

 MUDr. Matthias Rath, Paul Anthony Taylor, Aleksandra Niedzwiecki a August Kowalczyk

v češtině je možno knihu přečíst online zde

Co jste už vždycky chtěli vědět o ‘bruselské EU’ - Ale nikdo se neodvážil vám o tom říci!

 

             TEST

BARVOSLEPOSTI

 

JAREK NOHAVICA

ZADEK JAK ŽOK

A přece nakonec - ÚSPĚŠNÁ LÉČBA

 

 

ROK SI NIČÍME IMUNITU,

možná i proto je tolik nemocných, říká česká vědkyně, vedoucí týmu Centra buněčného a tkáňového inženýrství FN u sv. Anny...

doc. RNDr. Irena Koutná, Ph.D.

Aktualizovaný jmenný seznam sportovců zemřelých od 1.1.2021 do 18.9.2022 v souvislosti s "vakcinací"

Ú MRTÍ - 922

SRDEČNÍ ZÁSTAVY - 1354

   PATOLOG dr. Ryan Cole oprávněně VAROVAL

 

 

RENOMOVANÝ PATOLOG   dr. RYAN COLE - přednáška

ALARMUJÍCÍ EFEKT  covid (spike) injekcí (mRNA) na mozek, srdce, ledviny a ostatní orgány

  • Spousta lidí postrádá enzym, který rozkládá RNA
  • Naprosto porušujeme Norimberský kodex z roku 1947...

český dabing - 17:08

Lékařský summit, San Antonio, Texas, USA - 27.7.2021

 

AMERICA´S FRONTLINE DOCTORS

POSTAVIT SE NA ODPOR

 

FRONTLINE NEWS

 

 

ZAČNĚTE U SEBE

ZÁKLADEM ZDRAVÍ JE PREVENCE S NÁVRATEM K PŘÍRODĚ

Doporučuji:

každé ráno cca 30 minut před snídaní

vypít cca 4 dcl vlažné čisté pramenité vody s citrónem (můžete přidat až půl lžičky jedlé sody) a pro posílení imunity a energie můžete použít dvojitý extrakt (1-2 kapsle) z

  a nejdříve po 15 minutách:

případně nejen pro psychiku:

pro střevo kvalitní probiotika:

  • kysané zelí, které si sami jednoduše vyrobíte POUZE VY! Pozor na "BRUSELSKÉ" kysané zelí! S éčkama
 

 

VÁLEK U MORAVCE V OVM

10. dubna 2022

NEHORÁZNĚ LŽE

 

 

Fakta nepřestávají existovat tím, že se o nich nesmí hovořit. Pravda je dcerou času

 

 

 

Standardní verze